..پنجشنبه بازار مینوو (میناب) روزگاری داشت ..!

 

در زمانهای دور قلب شهرستان مینوو (میناب) نقطه اى بود براى تجمع مردم از اقصى نقاط استان هرمزگان و دیگر استانهای قریب . این نقطه هرگز سوت و کور نبود هر آنگاه بنحوى و بشکلى نواهاى متنوع و متعدد که از حنجره هاى باریک و خشن...از حلقوم پیر و جوان بر مى خاست حیات اقتصادی را در اینجا زنده مى کرد ،به زندگى اکثر کسانى که براى فروش اجناس خود به اینجا می آمدند رونق اقتصادی-اجتماعی خاصی می بخشید.    

 

بارى، این نقطه قدمتى به شمارش اعداد هزار و بقولى به شمارش اعداد صد در بردارد، اما صد باشد یا هزار چه فرقی می کند ٬صحبت از قدمت تاریخچه بازار انحصارى مینوو(میناب) است ، صحبت از کالاهاى انحصارى " پنجشنبه بازار " که بیش از صدها نوع صنایع دستی در اینجا به وفور دیده می شد. صحبت از قدمت این بازار است از زمانیکه که خرید و فروش کالاها بصورت پایا پاى معامله مى شدند تا چند سال پیش بصورت ارز که هنوز رونق خود را حفظ کرده بود . !   

 

                   

 

ششمین روز از هر هفته٬ هزاران نفر از اقصى نقاط استان با صنایع منحصر به هر روستا در اینجا دیده مى شد. با طلوع خورشید... پشته شهوار ایها(شهوار) با جهله و گراشى (صنایع سفالگرى) ، بهمنى هاى خونگرم  با " سب" ، چلو و قاسم جلالی ها با " کنتله" " گوزن" ، و بشکردیهاى رادمرد و دلیر با " مُشوک٬کپاش و دام" ، و کهنوج و لامردیها با حصیر و کوزه و .....سایر روستاها هر کدام با تنوع ابتکارات و مهارتهاى خود وقتى قدم به این بازار مى گذاشتند بازار یک رونق عجیبى به خود مى گرفت و دلگرمى و حضور مشتریان و جهانگردان چه در داخل کشور و چه از خارج آن حالا به هر علتى که در استان هرمزگان بالاخص مینوو(میناب) حضور داشتند ٬ بازاریان شاغل در این بخشهاى مختلف را تشویق مى کرد که ابتکارها و مهارتهاى خود را جانانه به پنجشنبه بازار بیاورند و همین شور و حس فعالیت ها باعث مى شد که بازار رونق پیدا کند و مردمان شاغل در بخش صنایع دستى تشویق شوند و ایتکارهاى خود را در این بازار به نمایش قرار دهند . بازار محلى متشکل از صنایعى دستی با انواعهای مختلف ٬در یک جا دیده می شد که نشانى از کار و اثر دستى و هنرى – فرهنگى هنرمندان شرق هرمزگان بود و در هیچ جاى ایران این چنین تنوع در کالاهای دستی در یک بازار محلى سنتى آنهم در یک روز مشخص در یک جا دیده نمی شد.! جالب این بود که برخی از بازاریان در همانجا مشغول ساخت صنایع دستی هم می شدند !   

                           

 

 

در همین میان وجود تعداد زنانى که در این بازار به چشم مى خورد خود یک ویژگی خاص این بازار بود زیرا که زنان جنوب، زنانی که تمام مصیبت هاى زندگى خانوادگی را بر دوش می گرفتند و آرزوها و آمال خود را در همین بازار بدست بادهای ماتم زده می سپردند ٬ با نواهاى ظریف و برخاسته از حنجره شان زیر برقع های رنگین فقط مى توانستی به وجود زن بودن آنها پی ببری دوشا دوش مردان در این بازار فعالیت داشتند ، انگار چاره اى نبود بجز مردانه وار در این میدان٬ زنانگى خود را به باد فراموشى بدهند و اقتصاد زندگی خود را بچرخانند ...  

 

                               

 

سالها پنجشنبه بازار از سابقه دیرینه و کهن خود در هراس بود ،شهرداری پنجشنبه را از مکان دیرینه ی خود به رودخانه میناب منتقل نمود . آن سابقه دیرینه ، آن محل قدیمى وسط بازار، آن رونق و ابهت ، آن خیره شدن چشمهاى هر جهانگرد ، آن نواى ظریفى که از حلقوم زنان جنوب بر مى خاست ، آن دست رنجهاى پیرمردان جهله ساز ، و صدها رقم متنوع از صنایع دستى محلى منحصر به این خطه هم اکنون جاى خود را با رودخانه میناب عوض کرده٬ جایى که هزینه اى بر دوش بازاریان افزوده، جایى که خاک و غبار آن هیچ نشانى از قدمت را در بر ندارد ، جایى محقر که درخور قدمت بازاریان پنجشنبه بازار نیست ، جایى که پنجشنبه بازار رونق منحصر به یک بازار محلى را از دست داده است ، جایى که از فعالیتهاى اقتصادى و سنتى میناب هیچ رنگ و بویى در آن دیده نمى شود ،جایى که روزگاری حیات بخش اقتصادى زندگى مردمان سخت کوش میناب بود هم اکنون بى روح و بى رمق شده . جایگاه اجتماعى اکثر این افراد کماکان در سابق نیست ....   

 

   

 

 

هم اکنون پنجشنبه بازار مکانى شده براى مغازه داران بالاخص کسانی که از استانهای دیگر به این شهرستان آمده اند که هر پنجشنبه اجناس مختلف مغازه هایشان از دمپایى گرفته تا اجناس دیگر !! که هیج ربطى با نام و تاریخ پنجشنبه بازار ندارد در اینجا به نمایش قرار مى دهند .!  فرق آن پنجشنبه بازار با بازارهای دیگر در کجاست ؟!  

 

منصفانه نیست که پیر جهله سازی که بهاران از عمر جوانی و پیری خود صرف این صنایع کرده است و هم اکنون از بی حمایتی فرمانداری و میراث فرهنگی گلایه کند . عادلانه نیست که شتر های گلی ساخته شده زنج و زحمت او هر دانه ۳۰۰ تومان بفروشد و همین ساخته شده های دست رنج انگشتهای پیر او در فرودگاه بین اللملى بندرعباس و در مغازه هاى مجلل دانه ای 6000 تومان فروخته شود!، آیا در قبال حق الزحمه او این منصفانه است ؟ آیا برای وام گرفتن به فرمانداری و میراث فر هنگی برای احیای این صنعت باید با بی اهمیتی و بی حمایتی رو به رو شود ؟!   آری٬ چون قدر این صنعت را خود صنعتگران دانند و بس! 

 

            

  

ناگفته نماند٬ استادان جهله ساز (سفالگران) میناب تعدادشان به 4 الى 5 نفر مى رسد که اینها از جز کسانى هستند که بهارى از عمرشان را صرف این صنعت نموده اند و حکایات زیبای دوران پنجشنبه بازار را با آهی از حسرت و درد بازگو می کردند ...او می گفت با مرگ من این میراث نیز مدفون و به باد نسیان سپرده خواهد شد.!    

 

 

                 

 

بى روحى و بى رمقى پنجشنبه بازار بر کسانی که پنجشنبه ها به اینجا سر می زنند آشکار است ، میراث فرهنگى و کهن منحصر به این بازار از بین رفته است . یقیناً این را مى گویم که از بین رفته است .....! نه رنگی نه بویی ٬ و نه زیبایی از آن باقی مانده است . تعجب هم نکردم ...زیرا کدام میراث کهن در این مملکت از بین نرفته است که پنجشنبه بازار هرمز کهنه(میناب کنونى) از بین نرود.! شاید اینچنین نمی گفتم اگر مسئولین میراث فرهنگی میناب به فکر تشویق و حمایت این صنعت و صنعتگران می شدند ...!! اگر شهرداری در همین رودخانه امکاناتی بهتر از پهن کردن کارتن های تیکه پاره در نظر می گرفت ٬ شاید پنجشنبه هم اکنون خالی از صدها صنایع دستی نمی شد ! و اجناس مغازه داران جایگزین آن نمی شد!

 

 

 

 

- عکسها ۱-۴ از جناب وحدانی: تشکر ویژه خدمتتون !

- عکسها ۵-۶ از حسن.ف : ممنونتم کاکا !  

 

پ.ن: گوزن(بادزن)٬ مشوک(گویش بشکردی بمعنی جارو)٬ کپاش(گویش بشکردی بمعنی حصیر) 

 

 

 

نظرات 37 + ارسال نظر
بدیس دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:58 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام.پنجشنبه بازار یکی از مراکز تجاری بسیار مهم ومحل داد وستد نه تنها روستائیان بلکه همه همسایگان دور ونزدیک میناب است.که متاسفانه بجای ساماندهی وایجاد شرایط مساعد برای جذب توریست داخلی وخارجی همیشه از محلی به محل دیگر منتقل می شوند.ممنون از اینکه به این موضوع مهم پرداختی....

سلام جناب بدیس
نخسته ..
متاسفانه از بین رفت و هیچ عکس العملی نشون ندادند!

شاد و موفق باشید

ابراهیم دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:50 ب.ظ http://inja-anja.mihanblog.com

سلام. گزارش ارزشمندی بود. دغدغه شما قابل تحسین است. متاسفانه جز افسوس خوردن هیچ کاری نکردیم.

سلام خدمت دکتر
تشکر از حضور و اظهار نظر لطفتون .
با شما موافقم ...افسوس و همین

سعیدامامی دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:56 ب.ظ http://bob5.blogsky.com/

سلام دادای عزیز
چند هفته پیش به اتفاق چند نفر از دوستان که مهمان ما هسترن به مینو رفتیم البته پنچ شنبه بازار خیلی تغییر ایکرده
کمته صنایع دستی و سنتی منطقه اوجا تندید ولی تا دلت
بخواد وسایل چینی انواع گل مصنوعی به چشم شخوارد
توش مندم که راجب فرهنگ وسنت قدیم به مهمنوم چه
بگم....

سلام کاکا و نخسته
چه تاسفی بیشتر از این !!

inموریx دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:02 ب.ظ http://inmorix.persianblog.ir

چقدر دوست دارم توی این بازارهای محلی قدم بزنم و کیف کنم....همیشه واسه من نشوندهنده تمدن و فرهنگ قدیم بوده....

سلام دوست عزیز
کاش از این نشانه ها بخوبی نگهداری میشد تا نسل اندر نسل در احیای هر چی قدیمی هست بکوشند..

محمد رنجبر سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:50 ق.ظ

سلام همشهری گرامی. خسته نباشی . مطلب مهم و ارزنده ات قابل تحسین است .
متاسفانه مسولان میراث فرهنگی میناب و حتی شهرداری کسانی هستند که ریشه محکم و عمیق در همین خاک دارند ولی وقتی با بی تفاوتی از کنار تاریخ کهن پنشنبه می گذرند این توقع را باید داشته باشیم . !
شهرداری راهکارش برای انتقال دادن پنشنبه از وسط بازار به رودخانه چی بوده ؟ فکر میکنم بجز هزینه های اضافی بر دوش بازاریان پنشنبه کاری دیگر انجام نداده است . مگر هر کدام از اینها روزی چند کار می کند درآمدشان چقدر میتواند باشد ؟
پنشنبه رنگ خود را باخته . با تو موافقم بنگری !

سلام خدمت بزرگوار
خسته نباشی
کاش گوش شنوا و چشم بینایی داشتند !

سیاوش کاویان سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:02 ق.ظ http://mby.blogfa.com

پژوهشهای قابل ستایش شما در مورد استان هرمزگان بی تردید استحقاق این را دار د که به صورت کتابی جامع به بازار عرضه شود.
آیا در این باره فکر کرده اید؟
شاد باشید.

سلام جناب دکتر
خسته نباشی
هرگز جز اینجا رو خط خطی کردن فکر دومی بذهنم نیامده بود !! ممنونم که این ایده جالب را عرض نمودید ...
شاد و موفق باشی

بندری سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:06 ق.ظ

سلام و نخسته دخت هرمزگانی دلسوز
لذت امبرد از شیوه نوشتنت لذت امبرد از نوشتت که یادی از گذشته پنشنبه بازار میناو دوباره زنده اتکرد وختی مهنده با ناخدا سلطان که از اهل تیاب هسته یه مشت جارو و حصیر و بادزن و حتی کپاش بشکردی! جمع شکرده و شبرده به دبی . باور ناکنی اگه بگم که به قیمتی شخریده که زحمت ایشو به هدر نرفته و خلاصه ... دلت سیاه ناکنم .
بله دخت هرمزگان زمانی پنشنبه بازار نوم و نشونش تا دبی و عمان هم کشیده بوده و رونق خاص ایهسته . افسوس اخاریم که مردمون خومون قدردونی ناکنن و هر چه ریشه در اصالت و قدمت ایهستن نابود اکنن .
بازار هیبت خو ا دس ایدادن بی مه و تو و چند تای دگه که سر ازنن تو بازار آشکارن ولی کدوم مسئول کدوم رسانه یه کلمه هم اینوشتن یا ای خبر مهم انعکاس ایدادن !
مه از روزگار ننالم

سلام همشهری و نخسته
چقدر باید زیبا بشت صحنه ئون قدیمی !!!
ممنونم از تصاویر زیبا و جالبی که اتفرستاده ....تمون چیزون نشون دهنده اصالت و سنت مینو هسته ..

شاد بشی

مینا سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:29 ب.ظ

سلاااااااااااااااام
یعنی دیگه پنج شنبه بازار نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام
هست اما نه با اون بوی خاص سابق !

مهشید سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:35 ب.ظ

چه عکس جالبی شده !!! من نمی مانم عکس بماند!!!!!!
حقیقت همینه .
خیلی دلم می خواست حتی اگه یه بارم شده برم اینجا رو ببینم . تو میدونی چقدر چیزای قدیمی تو اتاقکم صف کشیدن ..از جنوبت چیزی ندارم !

سلام خانومی..
مگه میشه نداشته باشی ..! چه بلایی سر جاروی تزئین شده آوردی!!!(گل) ..

گوج گنو پنج‌شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:13 ب.ظ http://www.goojegeno.blogsky.com

سلام مرسی از تو

سلام کاکا
نخسته و مرسی از حضورت

برگ آخر پنج‌شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:35 ب.ظ http://last-card.blogfa

سلام دختر هرمزگان
ارزشمند بود به اندازه کهنه بودن تاریخ پنجشنبه بازار. سالیان پیش سیرک که بودم هر پنجشنبه باید بازار پنجشنبه را می دیدم . در بین کالاهای پنجشنبه بازار کوزه های کوچک گلی خیلی جالب بودند . سالهاست از جنوب رفتم ولی دوستانی دارم از میناب از همین درد نالانند!
امیدوارم سبز باشی

سلام دوست خوب
حق دارن بنالند !

موروک گلمپا پنج‌شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:30 ب.ظ http://morook.blogfa.com

به داشتن همشهری گلی مثه تو افتخار اکنم.
اینشالا به کمک شماها و دیگر دلسوزان مینابی بتونیم میناب رو واقعان میـــــــناب کنیم...

سلام و نخسته کاکا
تشکر اکنم از اظهار نظر لطفتون .
امیدواروم که همیشه و همیشه مینو آباد بشت ...وحدت زیبان !

بدیس جمعه 22 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:46 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام.مینو گلستانن بوستانن مینو همون فصلی که گرما ایشه......

سلام جناب بدیس
رایحه خاش بوستان مینو ...کجان !

یک عدد محسن شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:01 ق.ظ http://blog.karenjak.com

سلام دادا
مقاله کاملی هسته . مه به عنوان یه هرمزگانی لذت امبرد :)

سلام کاکا محسن
تشکر از اظهار نظر لطفت ...

سعیدامامی شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:33 ق.ظ http://bob5.blogsky.com/

سلام
به روزم حتما سر بزن

سلام کاکا
حتما

فرزین شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 04:22 ب.ظ http://mahoor.webphoto.ir/

سلام عزیز خوبی؟
مطلب قشنگی بود و استفاده کردم.
فتوبلاگ من به روزه اگه قدم رنجه فرمایید.

سلام فرزین عزیز
حتما

حبیبی یکشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:13 ب.ظ http://birdwatcher.persianblog.ir

اینکه ما تنها قومی هستیم که میراث فرهنگی و محیط زیست خودمان را نابود می کنیم شک ندارم اما اینکه چرا اینکار را می کنیم سر در نمی آورم

گویا از حرفهای ذهن و دل من باخبری ! همین را گفته ام و می گویم باز و بارها ..!

ماه لی لی دوشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 08:01 ق.ظ http://www.abi-e-aram.blogfa.com

درود...

سلام
ممنونم از حضورتون

حسین پیغامی دوشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:23 ب.ظ http://peyghamei.blogsky.com

سلام خسته نباشید اگر با تبادل لینک موافقی من بروزم منتظر حضور شما

سلام و شما هم نخسته
لینکید ! و خدمت میرسم

سعیدامامی سه‌شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 04:37 ب.ظ http://bob5.blogsky.com/

سلام دادا کجایی پیدات نین...

سلام
مرسی از تو !

ابراهیم چهارشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:09 ق.ظ http://shahzari.com/blog

یادش بخیر، یبار رفتیم پنجشنبه بازار، دنیایی بود... دنیای سادگیو کاسبی!

سلام و خسته نباشی
سادگی و صداقت ...دقیقا
تشکر از حضورتون .
موفق باشی

کرگین چهارشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:13 ب.ظ

زمون تمبک و کلیون گذشت
زمون زحمتکشون مینوی گذشت
یاد همه چیز بخیر

سلام دخت مهربون
اتنوشتن یعنی کسی هستن که به فکر تاریخ گذشتن پرداختنت به چنین اموری تحسین اگم و اگه همت مسئولین مینوی یا جمعن هرمزگانی میراث فرهنگی بیشته بشت حتمن تاریخ یه بازار و بازاروی دیگه از قلم ناکیتن .

سلام جناب
تشکر اکنم ...
همت گپه گپ شوا ...!

دخترخلیج چهارشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:41 ب.ظ http://www.dkh.blogsky.com

سلام عزیزم . خوبی گلم ؟
کمرنگ شدی ... چه میکنی با گرمای جنوب ؟
این عکس ها چشم هایم را می نوازد ... راستی به روز کرده ام... بی هدف و شاید از سر گیجی ... همیشه با جنبش ها و حرکت ها و فعل و انفعالات طبیعت گیج و سر در گم می شود ...
همیشه آنچه قانون است اختلال و بر عکس ...
این قواعد زندگی گیجم می کند ...

سلام دوست خوبم
تشکر از لطفت ..
حتما خدمت خواهم رسید..
تو را آن لاین خواهم دید ..

ستاره باران چهارشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:53 ب.ظ

دخت گلم سلام . نبودیم تو هم که نیستی !
رنگ خوشگلت رو میخوام ! پر از نشاط ...
رنگ و بوی قدیما رو ما آدما از بین بردیم حسرت و افسوس . رنگ و بوی تازه رو بازم ما از بین می بریم . ماییم ...!

سلام خانوم عزیز
دقیقا...!

امامدادی پنج‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:23 ب.ظ http://www.rahbaremamdadi.blogfa.com

سلام
عکاسی شاعرانه..منتظرقدوم سبزتان

جرون جمعه 29 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:23 ق.ظ http://www.joroon.blogfa.com


سلام و خسته نباشید!

همچنین شما ..

مهدی صابری شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:41 ق.ظ http://lengehkarate.com

سلام.

به جرات میتوان گفت پنجشنبه بازار در میناب منحصر به فرد و بی نظیر است.

هنر رو به طور کامل میتونی در اونجا ببینی...

ممنون از این پست زیبا...

.....................................................................
با نتایج مسابقات کاراته دانش آموزی قهرمانی استان به روزم.
.....................................................................

سلام جناب قهرمان ..
حالا که دیگه از این خبرا نیست !
تشکر از حضور و اظهار نظر لطفتون ..

حسین پیغامی شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:24 ق.ظ http://peyghamei.blogsky.com

سلام مطالب خیلی خوبیه با همدم پیر حرا بروز هستم موفق باشی

سلام
تشکر اکنم از لطفت ..
خدمت ارسم

رحیمیان شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:35 ب.ظ http://www.rahimian.blogsky.com/

سلام
یاد قدیم بخیر!

سلام کاکا نخسته ...

جزیره متروک دوشنبه 1 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 11:43 ق.ظ

فقد اتونوم بگم تقصیر ما خومونن که میراث تاریخی و کدیمی از بین ارفتن !
.
.
.
سلام دخت هرمزگانی
قاچاقی وارد شدن بده دختر ! (لبخند) امگفتت که رادار قوی امهستن یا نه ؟(خنده )

سلام ...حرفت کبولن .

مه هم کربون کدت بشـــــــــــــم !

[ بدون نام ] سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 02:10 ب.ظ http://POSBASTAKI.BLOGSKY.COM

ممنون

خوشحال می شم تو لیست دوستاتون باشم با دو وبلاگ شعر و عکس :

شعر های بنیامین جوادی :

http://POSBASTAKI.BLOGSKY.COM


عکس های بنیامین جوادی :

http://avishanekoohi.blogsky.com

موفق باشین

یا حق

سلام
حتما سر میزنم .
موفق باشی

محسن سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 07:39 ب.ظ http://www.mohsensaadatnasry.blogfa.com

سلام به منم سر بزن دوست داشتی لینکم کن

سلام ..

مردجنوبی سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 08:26 ب.ظ http://pesarjonoub.blogfa.com

سلام
بار دگر باز بازگشتم
همچنان منتظر حضور گرمتان در سرزمین آفتاب هستم

سلام
خوش اومدی به دنیای وبلاگ ..
خدمت میرسم

سعیدامامی پنج‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 04:01 ب.ظ http://bob5.blogsky.com/

سلام دادای عزیز چه خبر پیدات نین
راستی از آقای برومند (مهر جنوب)خبری اتنین....

حسام زنگویی دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 09:31 ق.ظ

سلام سرکار خانم. خسته نباشی
به مطلب بسیار ارزنده ای پرداختی . کمرنگ شدن و کم رونقی بازار را هر مشتری میتواند پی ببرد اما چرا مسولان بومی ما به فکر احیای میراث قدیم نیستند .؟ بازاهای مثل زیتون و قلعه در حال ساخت و ساز است چرا برای بازسازی و رونق پنجشنبه اقدامی نمی کنند .! جای مجلل و کاخ که نیاز نیست برای احیای پنجشنبه بازار . می توانند جایی را در نظر بگیرند و بعنوان غرفه های جداگانه اما مجهز برای بازاریان پنجشنبه حیاتی جاری کنند کماکان سابق که رنگ و رونق دیگری داشت !
موفق و سرزنده بمانی

سلام بزرگوار
خسته نباشید..
چرا که نه ؟ برای از دست ندادن تاریخ پر شکوه پنجشنبه برای جریان حیات اقتصادی و معیشتی بازاریان برای احیای صنایع متنوع مینو میشه کارهایی کرد ..فعلا منتظریم .
تشکر از حضورتون
موفق باشید

منیژه احمدی دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:32 ب.ظ

سلام سرکار خانم
قابل ستایش بود . بزودی خبرهای خوبی می شنوی !
موفق باشی

سلام خانم عزیز
تشکر ...اما مشتاقم بدونم همین حالا ...

شاد باشی

فرید پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:18 ق.ظ http://www.alicgi2002.blogfa.com

از وبلاگت خوشم اومد مارا فراموش نکنید؟

سلام
مرسی
حتما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد