گشتی بر سواحل و دریا....

 

ساحل و دریا(۱)

همزیستی مسالمت ‌آمیز!!!

ساحل هر دریایى براى گذراندن لحظات دلتنگى، براى قدم زدن ، نشستن و تماشا کردن امواج دریا ... مد و جزر آن ... ووووو ...براى هر کدام از ما خوشایند و زیبا بنظر مى رسد .

کنار ساحل، نشست و برخاست مردم و شنا کردن آنها در دریا ... لنج‌ها و قایق‌ها، خرچنگ‌ها هم دیده می‌شوند، خرچنگ‌هایی با اندازه‌های مختلف که برخى از کودکان از دیدن آنها لذت و برخى وحشت .....

در حوالی ساحل زیبای شهرمون علاوه بر لنج ها ... قایق ها  و خرچنگ‌ها ،  بر روی سنگهای کنار ساحل به تعداد قابل توجهی موش سرزنده و چابک بر می خوری که هر موشى به اندازه ى گربه که بی‌خیال آدم‌ها در تردد و گشت‌ و گذار هستند ! به این می‌گویند همزیستی مسالمت‌آمیز موش‌ها و آدم‌ها!  همین!

(خاطرات خوردن پیتزا با دوستان در کنار ساحل یادبود و وحشت من از دیدن موشها که فکر کردم گربه هستند!!!!! دوستم نمى خواست من متوجه بشم اما موش مى خواست بودنش را جلب توجهم کند!!! در ضمن جاهایی دیگه گربه ها به استقبالت میان .....اما اینجا مهمان نوازی از یه سبک دیگه بود!!!!) شهرداری هم بعلت کمبود گربه در سراسر شهر اقدامی برای بهتر بودن محیط زیست موشها انجام نمی دهد تا اطلاعات ثانویه.....!!!

ساحل و دریا(۲)

جزایر شگفت انگیز اینجا.... و  وهم برانگیز آنجا !!!

یکى از روزنامه هاى خارجى را می خوندم از خبر اینکه به زودى این امکان براى مسافران دبى پیش مى ‌آید که شبى را زیر دریا کنار ماهى ‌ها بخوابند. آن‌ هم در یک اتاقى بسیار شیک و مدرن البته هزینه یک شب اقامت در هتلی زیر اعماق خلیج فارس ۵۰۰ دلار خواهد بود. درباره هتل [هیدروپلیس] در دبى صحبت مى‌کنیم. این هتل اولین هتل در جهان است که در زیر آب‌هاى خلیج فارس بنا شده و حدود ۲۰ متر از سطح آب پایین‌تر خواهد بود.

واقعا باید جالب و عجیب یا شاید کمى وهم برانگیز باشد که زیر دریا کنار کوسه‌ها و ماهى ‌هاى عظیم‌الجثه شبى را به صبح برسانیم و صبحانه و نهار و شام میل کنیم اما بسیارى از افراد ماجراجو و کنجکاو براى افتتاح این هتل دقیقه‌شمارى مى ‌کنند تا هر چه زودتر در این هتل اقامت یابند و در حالیکه مشغول نوشیدن چاى هستند از پنجره‌هاى شیشه‌اى اتاقشان شاهد جانوران دریایى باشند.          

                      (نمایی از هتل وهم برانگیز هیدروپلیس دبی - تشکر از دوستم برای ارسال عکس زیبا)

          

این هتل به نحوى ساخته و پرداخته شده که هر انسانى با یک ‌بار بازدید از این مکان جالب آنچنان مبهوت مى ‌شود که حاضر است براى همیشه زیر دریا زندگى کند و پا به دنیاى خاکى نگذارد.!!! سرمایه‌گذاران این هتل تصمیم دارند بعد از بازگشایى هتل هیدروپلیس، مکانى وسیعتر را زیر آبهاى دریا در نظر بگیرند و شهرى زیر دریایى بسازند تا مردمانى که از زندگى بر روى زمین خسته شده‌اند به آنجا مهاجرت کنند و به زندگى و ادامه حیات بدهند !!!!! وهم انگیز ... تخیلی و رویایی میتونه باشه .....

نوشته ى من تبلیغ از هتل دریایى دبى نیست ، به این فکر بودم که سواحل طلایى زیباى جزایر هرمزگان کمتر از جزایر مصنوعى کشورهاى خلیج فارس نیستند همین خواب را می توان در کشور ما به حقیقت مبدل کنند . جزایر معروف قشم و استفاده از سواحل بکر آن مى تواند بهترین جاهاى گردشگرى دریایى دنیا باشد . اما متاسفانه بر روى این جزایر فقط چندین خرابه خانه ى صیادان را مى بینیم که براى استفاده شخصى خودشان آنها را ساخته اند . مسولین و اقدامات مهم گردشگری دریایی در آبهای جزایر تا اطلاعات .....!!!!  

                                           

     

ساحل و دریا(۳)

ناز جزیره ها.. و حکایت صیاد...

خاطرات یک روز خوب در جزیره ناز ...ناز خانم جزیره ها و لذت صحبت کردن با صیادان این جزیره که براى صید ماهى شاید یک هفته یا بیشتر را در این جزیره بدون امکانات سپرى مى کنند حتى بعضى وقتها بعلت مد و جزر دریا مدت بقاى آنها در این جزیره بیشتر مى باشد . صیادان ماهیهای مانند طلال٬ گاریز و چغوک صید شده را با موتورسیکلت براى فروش به بازار می برند .

 

حکایت صیاد از دوران جوانیش تا به امروز همه را از خوبى هاى دریا گفت، از زمانیکه دریا مثل بره آرام می شود گفت؛ بازی کودکانه در یک روز گرم تابستان ، آنگاه که همچون کودکی بازیگوش با لنج ها به مسابقه می پردازند را چه زیبا برایم ترسیم کرد . او از آرزوهایش برایم نقل کرد، آرزوی این صیاد گشت و گذار در خیابانهای پاریس یا گراند پارک لندن نبود بلکه او آرزو می کرد یک بار دیگر جوان باشدتا تیز و چابک به صید برود ، و از ماهیهاى صید شده ، « مچبوس » (یک نوع غذای سنتی هرمزگانی ) تند و تیز که با هامور تازه تهیه شده تناول نماید .

 

                    

                                                     خلوت من و صیاد... و حکایت دریا        

       

از حکایت صیاد احساس کردم همه صیادان دریا را دوست دارند و دریا هم صیاد را عزیز میشمرد ، دریا دختر صیاد و آسمان پسر آنهاست ، هیچ وقت نشنیدم صیاد از دریا بد بگوید یا مذمت کند آنها هیچ زمانی از خشم دریا نمى گویند .

اما نبود امکانات و شرایط مناسب حرف اول صیادان بود .... 

 

و اما ....ما که هوس خوردن ماهى برشته کرده بودیم به صیاد گفتیم ماهى داری... بله دارم...تازه ی تازه هست ... از اتاق بغلى بیارید و درست کنید!!!! دوستم بحالت مزح گفت ما که غذا پختن بلد نیستیم در جواب به لهجه ى زیبای قشمى گفت (به شما اگن زن ، زنى که خوراک بلد نین نمتویت) با خنده و خداحافظى و بهترین آرزوها صیاد را با دریا تنها گذاشتیم .

 

       

                                                  جزیره نـــــاز - قشم

 

       

                                                   درد دلهای مردمان دریا.....                  

                                  

      

                                                  قایقی که سوارش شدیم

 

       

                                                            صلیب دریا

 

تشکر از عکسهای زیبای آقای احمد بازماندگان قشمی - همکاری و همراهی ایشان با ما از لحظه ورود به قشم تا آخرین لحظه خروج از آن . همچنین تشکر ویژه تقدیم خانواده محترم ایشان .