دریا موجن ....ولی بی وفا نین

 

 

خبرهایى که از سایتهاى خبرى مى خوانیم ، مصاحبه هایى که با نجات یافتگان این سانحه دریایى مى شنویم و مى خوانیم ... عسکهایى که عکاسان از صحنه هاى مختلف این سانحه گرفته اند که حتى  از گرفتن مارک کفش هاى نجات یافتگان نیز دریغ نکرده اند ! ... چند روزى ذکر و فکر همه ى ما این سانحه شده است  ... امیدوارم این سانحه نیز مثل بقیه ى سانحه هاى دریایى هرمزگان به فراموشى سپرده نشود و تا یک سانحه ى دیگر ما را غافلگیر نکند ! . و مسئولیت زنجیره وار به عهده ى دیگرى واگذار نشود ....وهمینطور تا مدتى این سانحه از اذهان صاف نشود  ! 

 

اما تصور اینکه آن لحظه اى که هر کدام از این مسافران برای نجات دست و پا مى زدند و گروه اعزامى ناجى صفتان، طریقه امداد و نجاتی که برای مسافران تدارک دیده بودند و سانحه را از وضع کنونى اخراج نکرده بلکه به شرایطى ملتهب تر و اسفناک بار تر مبدل ساخت را هرگز فراموش نخواهیم کرد . چگونه مى توان آنها را ناجى ندا کرد و کمک نجات خواست ! . تصور غرق شدن و دست و پا زدن هر یک از مسافران را در لابه لاى موجهاى دریا براى نجات جان خود و درد و مشقتى موت مسافران را با کدامین خبر و عکس و مصاحبه ...مى توان التیام بخشید .  

  

                               

                                    

 ناخدا بى تجربه و مبتدى بوده ! شاید هم نه صحت نداشته باشد گویا سابقه سکان دارى شناور را به مدت طولانى دارا بوده.. اما طمع آدمی را گاهى کور مى کند حتى اگر هم هشدارت دهند ! .  

  

شرایط جوى نامساعد بود ، باد بود ، طوفان بود ، حتى اثراتى از سونامى هم اگر بود ... دستگاههاى هواشناسى به درد کدام روزگار سخت دریایى و مسافران و شناورها مى خورند ، شاید هم به درد خورده اند و در این شرایط نامساعد مجوز دریایى را براى ناخداى شاهکار نداده اند . اما برخورد قاطعانه براى منع اینگونه حوادث و جلوگیرى از تردد غیر مجاز دریایى کى فرا مى رسد ؟   

 

مسافران مطلع از دریاى متلاطم و طوفانى بودند ، باز هم حاضر شدند این ریسک را پذیرا باشند ! پس ناخدا بعلاوه ی مسافران همه این ریسک را براى سوار شدن مرکب مرگ و شنا کردن در بحر طوفانى بر عهده خود پذیرفته بودند  .    

 

راستی فراموش نشود ...فرسودگى شناور ، بنزین ، نقص فنى ، بیش از حجم بار را در این فرسوده مرکب جا دادن ...همه اینها باز عواملى هستند که نادیده نباید گرفت که از مسئولیت ناخدا و اداره ی بنادر و بقیه خالی نیست . !   

 

هر اداره مسئولیت این سوانح را بر عهده دیگرى واگذار مى کند زنجیر وار به این اداره و آن اداره در صورتى که همه این اداره ها باید بدانند که یک مسئولیت را بر عهده دارند آنهم دریایى بدون غرق شدن آدمیزاد ، دریایى با تردد کشتى ها ، قایق ها ، لنج هاى ایمنى و استاندارد . مسئولیتى از تنظیم و تدارک دیدن نیروهاى امداد رسانى مجهزتر و سریعتر ، مسئولیتى قاطعانه براى منع تردد غیر مجاز دریایى و در صورت محرز شدن تخلف قاطعانه برخورد کردن . مسئولیتى از سنجیدن مساعد بودن یا نبودن دریا .  مسئولیتى از قبیل شناسایی شناورهایى که برخى از آن‌ها فاقد استانداردهاى لازم هستند تا در اسرع وقت به تجهیز ناوگان حمل ‌و نقل دریایی به مجهزترین شناورهاى دریایى پرداخته و اینگونه اتفاقات را به حداقل برسانیم. و از همه مهمتر تدارک دیدن دوره هاى آموزشى براى ناجیان و امدادگران دریایى با استفاده از امکانات و تجهیزاتى مدرن  و استاندارد و آنهم بصورت حداقل سه ماه یک بار و یا شش ماه یک بار تحت تمام شرایط آب و هوایی دریا .  

 

هنوز پرونده ی این سانحه تازه و گرم است ....مردم چه کسى را مقصر مى دانند ؟ خود را یا مسئولان را؟  مسئولان چه کسى را مسئول این حادثه مى دانند؟ آیا براى خود مردم این سوانح کافى نیست که ریسک نامساعد بودن شرایط آب و هوا و فرسودگی شناورها را برای سریع و سیر رسیدن به مقصد به گردن نگیرند ؟ بر ناخدا چطور ؟ آیا این زنگ دوباره ی دریایی هشدار دهنده خواهد بود ؟  یا پس از گذشت چند روز حتى دوباره روز از نو و جسدهایى که سهم ماهى ها مى شوند از نو ؟!  

 

 

 

 

 

پ.ن: منبع عکس ایسنا 

نظرات 4 + ارسال نظر
نسل سوخته چهارشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:40 ق.ظ

سلام سرکار خانوم .
از اینکه دریا موجن و تو هم بی وفا نیستی شکی نیست و با مد و جزر دریا هم کنار اومدی خوشحالم (لبخند) .

دقیقن ...تقویت مجموعه جست و جو و امداد و نجات دریایی یکی از مهمترین نقطه نجات مسافران و کشتی هاست . یک نکته به مطلبتون جسارتن اضافه می کنم (پوزش) به نظر من یک مدیر باید شجاعت عذرخواهی و پذیرش اشتباهات خود را داشته باشه که متاسفانه در ایران ما با روش ویژه خودشون عذرخواهی می کنن !
در نهایت بی احتیاطی همه جهات همونطور که نوشتی کاملا منطقی و با تو موافقم .

ایام با کامت و همیشه آفتابی بمانی

سلام و خسته نباشی!
لطف بفرمایید روش ویژه را واضح تر و صریح تر بیان کنید (: دی
بنظرم اعتراف به گناه و جرم یکی از خصلت ها و فضیلت های آدمای با وجدانه و عذرخواهی جزئی از این خصلت هاست !

دلت شاد و موفق باشی

کرگین چهارشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 10:52 ق.ظ

سلام بر دخت هرمزگانی
نخسته دادا

تو هوندی طوفان هم هوند(شوخی) ‌با یه فرق که طوفان و سانحه دیریای بندر از سانحه غرق بودن کشتی ایتالیایی کاستا کنکوردیا با هزارتا سرنشین سنگینته تمون بو !

مه معتقدم که هر کدوم از عواملی که گفته بودن یا شنفته بودن یا هر پدیده دگه در یه حادثه سهم ایهستن که با بررسی همه جانبه اتونن مانع بشن که چنین سوانحی دوباره در دیریای زیبای هرمزگان رخ ندیدتن .

تشکر اکنم ازت همیشه دلسوزی و راهکاروی زیاد اتهستن ولی حیف که تو میلی به پتانسیل سابق اتننین ؟بیچه بنگری ؟

شاد بشی و موفق
استاندار هرمزگان پس از عیادت از مجروحان حادثه شناور مسافری غرق شده گفت: باید بر پایه کار کار‌شناسی همه جوانب این حادثه بررسی شود و مطمئن باشید با هر فرد و یا مجموعه‌ای که در پدید آمدن این حادثه مقصر بوده، برخورد خواهد شد... با تصمیماتی که در جلسه امروز گرفته شد، قرار شد تا از تردد شناورهای غیرمجاز و بی‌کیفیت در آبهای استان هرمزگان جلوگیری شود. / مهر


سلام تقدیم حضورتون بزرگوارم .

تقصیر جلنگ جلنگ بنگری مه هسته !

سپاسگذارم از حضورتون . و پتانسیل ذهنی - اقتصادی - اجتماعی - هنری - فکری - سیاحتی ....کدوم گزینه جناب ؟!

از خبر مهر هم تشکر اکنم ...دلت شاد و همیشه موفق بشی

سکوت شبانه یکشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:25 ق.ظ

برای مردن تجربه های زیادی داشتم و اغراق نیست اگه بگم غرق شدت یکی از بدترین هاشه مخصوصا اون لحظه اخر که نفس هات به شماره میفته ولی توانی برای مبارزه با مرگ نداری
حالا این لحظه وقتی سخت تر میشه که به خاطرخودخواهی دیگرون طمعه چنین مرگی دهشناکی شدی

سلام دوست شبانه من ....

خودخواهی عجب طاعونی شده اینروزا! با تو موافقم .

مشتکرم از حضورتون .

دلت شاد

موسا چهارشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:32 ب.ظ http://zehneziba.blogsky.com/

چه خوب که هستی..

وختی ذهن زیبا بشت ....روح هم زیباته ابو !


سلام بزرگوار » حضورت مایه افتخارن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد