سالیان پیش داشتن سیم کارت تلفن همراه برای اکثر مردم یک واژه ی گرانی بود ٬ زیرا ارایه خدمات ارتباطی و احتکار آن توسط بخش دولتی بهمراه قیمت نسبتاً بالاى سیم کارتها ... و انتظار دریافت سیم کارت که حدود یکسال طول می کشید ٬ و همچنین وجود بازار سیاه براى خرید سیم کارت که عدهاى سودجو از این راه به درآمدهاى هنگفتى دسترسى پیدا کرده بودند ٬ از همه مهمتر نبود گزینه ای دیگر بجز خدمات ارتباطی دولتی ٬ باعث شده بود که اکثر مردم از این تکنولوژی نوین (تلفن همراه یا سیار) بی بهره بمانند .
اما امروزه با انفتاح بازار بخش خصوصى ٬ خدمات ارتباطی نوینی بر روی کار آمده اند ...خدمات ارتباطی همانند ایرانسل امتیاز داشتن سیم کارت برای مشترکان را آسانتر کرده است بطوریکه از هر نقطه ى این سرزمین بدون انتظار ...بدون پرداخت مبلغ کلان به بازار سیاه ، با پرداخت فقط ۱۵ هزارتومان کمتر یا بیشتر می تواند یک یا چندین شماره دلخواه را به نام خود ثبت کند . و تازگی هم ایرانسل ارایه خدمات سیم کارت دائمى را بر خدمات خود اضافه نموده .!!
تا کنون گرچه کارتهاى اعتبارى ایرانسل مشترکان زیادى را به خود جذب نموده و آمار مشترکان را افزایش داده است ولی هنوز مشترکان را با وعده های عمل نشده در ایجاد فضای پیشرفته ترین خدمات ارتباطی تنها گذاشته است . شاید خدمات بخش خصوصی از لحاظ هزینه ها و تعرفه ها مراعات بیشتری بخرج داده است تا بخش دولتی . اما این بخش نیز مانند بخش دولتی از مسئله اختلالهاى همیشگیدر برقرارى ارتباط و ارسال پیامهاى کوتاه برخوردار است ! در کل نمى توانیم یک تماس راحت و بدون قطع شدن پیدرپى داشته باشیم آروزیى که رسیدن به آن گویا غیرممکن است .
هدف نباید افزایش آمار مشترکان تلفن همراه باشد... هدف باید گسترش خدمات ارتباطی ... با کیفیت مطلوب باشد . باید ظرفیت سرویس دهى ، سرویس آنتن دهی تلفن همراه ٬مناطق تحت پوشش ، منطقه کور ، موقعیت جغرافیایى ، پستی و بلندى ، دریا و عمق دریا براى جزیره ها ى کشور ، و ارتفاعات کوهها براى روستاها و دهاتهاى دور دست را بسنجند به احتیاج مشترکان وفق پیشرفت تکنولوژی روز نگاه شود. در کل باید ظرفیت شبکه تلفن همراه متناسب با تعداد سیم کارت هاى واگذار شده باشد تا خدمات ارائه شده کیفیت مطلوبى داشته باشد .
اختلال شبکه ها فقط در داخل ایران ایراد دارد اما اگر همین تلفن همراه را با خودمان به مسافرت خارج از کشور ببریم ، به سهولت ارتباط بر قرار مى شود و به پیامهای این قبیل مواجه نمى شویم .. " انتن نمى دهد " و " پیام کوتاه نمى رسد" و " مشترک گرامى در این دور و بر نیست ! " .
متاسفانه شرکتهاى ایرانى تنها به فکر فروش کالا و خدمات خود هستند همین و بس. و در نهایت تنها یک طرف این ماجرا که سالهاست قربانى این مشکلات است و آن ما مشترکان تلفن همراه هستیم که با نبود نهاد یا ارگانى براى حمایت حقوق مشترکان تلفن همراه باید بهاى آن را بپردازیم .
آنچه از تعریف تلفن همراه در دنیاى پیشرفته مى توان برداشت کرد اینست که : تلفن همراه از یک وسیله صرفا " ارتباطى " تبدیل به ابزارى مى شود که اغلب کارهاى جارى و روزمره از طریق آن انجام خواهد گرفت؛ امور مالى و بانکى، اطلاع از زمان حرکت قطار و هواپیما، رزرو بلیط هواپیما ٬دریافت آخرین اخبار و اطلاعات، اوضاع جوى، راهنماى مسیریابى و اوضاع ترافیک، خرید و فروش، گشت و گذار در اینترنت، ارسال و دریافت ایمیل، دریافت تبلیغات، همه و همه بخشى از امکانات این وسیله است، به ویژه که با توانمندتر شدن گوشىها، عملا این ابزار به یک " کامپیوتر همراه کوچک " نیز تبدیل می شود . این در حقیقت مختصر نگاهى است که دنیاى پیشرفته به این ابزار دارد، و مطابق آن باید از کوچکترین امکانات بالقوه آن نیز براى توسعه اقتصادى و اجتماعى بهره برد. امــا مــا در کـــجا ایــستادهایــم؟
پ.ن ۱ : ظاهرا قرار است خدمات MMS ظرف ماههاى آینده در دسترس باشد !