زندگی از جنس خاک

 

بعضى وقتها با خودم فکر مى کنم زندگى در بیابان با زندگى در محله هاى قدیمى شهر بزرگى که دم از آبادى و پیشرفت مى زند چیست ؟ بیابان را خاک احاطه کرده است خوب مسلما این یک امر طبیعى است بیابان از ازل پوشیده از خاک بوده است ، اما آدم وقتى از کوچه هاى محله هاى قدیمى شهر عبور مى کند از آدم بودن و ساکن بودن در شهر خجالت مى کشد وقتى که زنده ایم با گرد و خاک و لجن و تعفن سر و کار داریم وقتى که مردیم زیر خروارها خاکیم این چه زندگى که مردمان محله هاى قدیمى این شهر دارند؟  

 

ساخت و ساز روز به روز زیادتر اما خاکهاى محله ها کماکان باقى ، هر جا که چشم آدمیزاد به آن برخورد کند خاک اندر خاک مى بیند ،مطمئنم کسی در این محله ها گم نمی شود یک علامتی برای گم نشندن هست٬ تا دلتان بخواهد نشانه و ردپاى آدم ، سگ و گربه ، تایر ماشین ، موتورسیکلت و حتى بهترین مکان براى زیستن موشها ..!! 

 

اگر ساخت و ساز ، تجدید بناى خانه هاى قدیمى در کار نبود هیچ آبادى و رونق خاص دیگری در این محله ها دیده نمى شد ، از بس مردمان این محله ها خاک خورده اند که دیگر زندگى آنها مبدل شده به یک نوع زندگى خاکى – بیابانى در لابه لابه ى جایى که امروزه شهر خطاب مى شود . هنوز مشخص نیست کجا و کدامین محله هاى تازه آباد شده چند تا جاده و کوچه ى آسفالت نشده دارند ! همینقدر مى دانم چون گاه از این محله های قدیم شهر گذر مى کنم و مى بینم .  

 

از آدمهایى که قریب سى سال شعار زیستن مسالمت آمیز و بهتر زیستن را سر داده اند و در نتیجه عمر آنها سپرى می شود در رنج و درد ٬ چه باید گفت به آنهایی که مسول رنج مردمانند!. در بین آدمهاى این محله کارمندان ، کاسبان ، کودکان مدرسه اى ، فرهنگی و ...همه جور آدم زندگى مى کند که براحتى مى توان گفت حتى جرأت کفش واکس زدن را نیز ندارند ، خوب مسلم است یک قدم برنداشته کفش با توده اى از خاک قاطى مى شود . این هنوز بوى زمستان از راه نرسیده است ، زمستان ها که باید با احتیاط از کوچه و خیابان عبور کنند چون نه تنها با توده اى از خاک بلکه با توده ى گل و لاى قاطى خواهند شد .      

    

 

فکر کنم ظاهرا آدم هاى خوش تیپى مثل من و شما که بالا شهر زندگى مى کنیم بعید مى دانم زندگى ما را خاکى کرده است یا خاکى کرده باشد ، اما وقتى به چنین محله هایى برمى خوریم یا از این قسمت ها مى گذریم تنها چیزى که در ذهمنان خطور مى کند "ساده و تواضع" دو واژه واقعى آدمهاى خاکى این محله ها هستند که به قول یکى از محله نشینان دیگر از این زندگى شبه گورستان خسته شده ایم از سادگى و متواضع بودن ما به حد کفایت شعار داده شده است، باید طومارى امضا کرد و بدست شهردارى و محیط زیست و مشتى مسولان(..)کفایت بدهیم که ما را از این وضع اسفناک خاکى نجات بدهند٬ وضعیت و امکانات ما سر و سامان بگیرد . شاید این راه حل نتیجه ای داشته باشد یا نداشته باشد ...اما بهتر از دست رو دست گذاشتن و خاموشی مطلق را زیستن ! 

 

اما آیا واقعا، دیدن این چهره هاى خدشه دار در وسط شهر یک استان بزرگ٬ضایع و کریه نیست ؟! 

  

  

 

نظرات 5 + ارسال نظر
بندری در غربت دوشنبه 20 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 08:58 ب.ظ

دستهایت‌، ساقه سبز پیامی‌ را می‌داد به‌ من‌
و سفالینه انس‌، با نفسهایت‌ آهسته‌ ترک‌ می‌خورد
و تپشهامان‌ می‌ریخت‌ به‌ سنگ

گل نوشتی و گل کاشتی . کفش های واکس زده مسولان اگر خاکی میشد حرفی داشتم برای سیاه کردن قسمت نظرات وبلاگت . هرگز نشده که بدانند و درد را درک کنند !


سلام و صد سلام و مرحبا دخت هرمزگانی

دریا دلان دوشنبه 20 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 09:07 ب.ظ

سلام بر دخت مهربون و دلسوز . خوب و سرحالی ؟ امیدورام کردی (گل).

چون مردم محله های پایین شهر از جنس خاک اند و خودشان از جنس شیشه ، قادر به دیدن انها نیستند ، حال در کنار ما یا چند قدمی دورتر . در سیارهای دیگر که احتمال نمی دهم باشند پس به احتمال زیاد در روی زمین زندگی می کنند . پس این بیابان نزدیک است ......

محمد دوشنبه 20 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:30 ب.ظ http://mohammadkhademi.blogfa.com

سلام
همشهری دیگه مارا فراموش کردی سری به ما نمیزنی

شب بلورین سه‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:24 ق.ظ

زندگی از جنس خاک . خاک ساده و پاک و یکرنگ . زندگی از خاک باشه اما سالم و تمیز ولی جنس خاک این منطقه ها و نشینمندان محله های خواجتا نخل ناخدا مغ پیرمرد کمربندی و حتی بلوار امام حسین بعنوان یه تهدید شده ! شهرکهای جدید رو سر زدی حال و روزی بهتر از محله های قدیمی ندارند!

علی سه‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 12:26 ب.ظ http://www.hormoz65.blogfa.com

سلام دادا نخسته
جون ادنوشتن.
باید بگم که ای مطلب باید قابل توجه شهرداری قرار بگره گرچند قبلاْ چند بارم از طریق برنامه شو بندر کاکای گلم آقای علی قریشی هم ای مطلب خدمت شهرداری استان متنذکر بودن جای تعجب ایشن که هنوز خیابانهای شهرم هموطورن؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد