محنت مردان دریا از بحران سرخ دریایی

 

اینروزها ناخدا و جاشوان لنجها دست روى دست گذاشتند و براى گذراندن اوقات فراغت در کنار ساحل مى نشینند و با گپ و گفتگو از دیریا و سالیان رنج و مشقت خود نگاهى افسون وار به دریاى رنگ باخته مى اندازند که مدتى پیش آبى رنگ و صاف بود و با لنجهایى که وسیله ارتزاق آنها بود به دل دیریا مى رفتند و انواع و اقسام ماهى و میگو و سینگو صید مى کردند تا بدینوسیله درآمد روزانه ى خود و فرزندانشان را بدست آورند. دلت مى خواهد در جمع آنها شریک باشد ٬ همصحبت آنها باشى از هنگام رفتن آنها به دیریا... از لنج از روز و شبى که در دل دیریا مى گذراندند از تور ماهی از آواز جاشوان در شب مهتابی  ٬تا هنگام بازگشت آنها به اسکله و انتظار زن و فرزندان لب ساحل ٬ حکایتها ..داستانها را بشنوى اما همچنان در فکر فرو مى روى وقتى * او مى گوید میدانید که دیریا نرفتن براى من حتى اگر یک روز هم که باشد به چه معناست؟!     *

 

                   

او راست می گفت نعمت و رزق او در همین دیریا و لنج و صیادى بود او راهی دیگر٬ درآمدی دیگر برای سیر کردن شکم خود و فرزندانش ندارد . او و دیگر ناخدا و جاشوان بیشتر از همه کس و همه چیز از این بحران ضرر دیده اند . تا کى نظاره گر آشفتگى دیریا و سینگو ، و ماهیهایى باشند که با چشمهای باز و پر تمنا باله هایشان را تکان میدهند و دهان را باز و بسته میکنند تا بر ساحل کشانده شوند و بر روى شنهاى ساحل غلتک بزنند ٬گاهى مرده از دیریا به ساحل و گاهی نیمه مرده به ساحل برسند و تمناى یک قطره آب چند است؛ را بکنند ؟     

                          

این قشر که بیشتر از هر کس ضرر این بحران را نوش جان کرده اند هم اکنون بیکارند و در کنار سواحل چشم به دریاى سیاه دوخته اند ، ماهیهاى زیادى در منطقه مى میرند و دریا روز به روز در مناطق مختلف و وسیعترى رنگ خود را تغییر مى دهد ، طبیعت زیباى دریا در خطر است بخصوص که ماه آینده هزاران هزار مسافر نوروزى براى گذراندن تعصیلات سال نو به این استان سفر خواهند کرد ، از عمر این فاجعه ى اجتماعى- اقتصادى ! چندین مدت می گذرد که هنوز اقدامی جدی صورت نگرفته است .  

 

بنظرم اگر سازمان محیط زیست از ورود فاضلابهاى گوناگون صنعتی و انسانی که مستقیماً به دریا ریخته مى شد اقدامات جدى ترى در نظر مى گرفت و با این عمل مبارزه مى کرد هم اکنون جلبکهاى ماندگار شده در دریا شرایط مساعدى براى رشد نداشتند . ناگفته نماند در بندرعباس طرحى بنام تصفیه خانه قرار بود به اجرا درآید اما دقیقاً نمى دانم وضعیت این طرح به کجا رسیده است ولی مطمئنم اگر تصفیه خانه اى بود محیط دریا شاهد این بحران نمى شد . حالا مسئول تخریب طبیعت کى مى تواند باشد ؟ مسلما هر کدام از مسئولین تقصیر را به گردن یکدیگر مى اندازند و در ثانى از بازسازى دوباره آن عاجز می مانند . ما ایرانیها عادت داریم همیشه تا آخر حد منتظر خرابى یک کارى باشیم و بعد بدویم بدنبال راه حلى براى باز سازى آن !  

 

شروع به وجود آمدن بحران کشند قرمز در آبهای جنوب ، صورت نگرفتن اقدام جدى توسط کشورهاى منطقه حوزه خلیج فارس ، تخریب طبیعت ٬ مرگ آبزیان ، بیکارى صیادان همه و همه این عوامل ما را دوباره به یاد مرگ بیش از صدها دلفین مى اندازد و امسال شاهد مرگ ده ها تن از آبزیان و خدا مى داند شاید تا سالهاى بعد شاهد مرگ خود آب ها که منبع حیات انساند باشیم ! اگر اینچنین پیش برود !

 

 

ربط ۱) هر جند طبق گفته ى دفتر بهداشت سازمان دامپزشکى مصرف آبزیان در هرمزگان هیچ گونه مشکلى ندارد  اما در صورت مصرف ماهی، پیش از طبخ ماهی، پوست آن را بارها بشویید و محتویات داخل ماهی را بدور انداخته سپس نوش جان بفرمایید . 

ربط ۲) دریای امارات متحده عربی نیز سیاه و هم اکنون از صید کردن ماهی ممانعت بعمل آمده . 

ربط ۳) حرکت کشنده قرمز به سوی خوزستان .  

 

نظرات 22 + ارسال نظر
گروه اکسیر سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 03:21 ب.ظ http://www.ex1r.com

با سلام.

وبلاگ جالب و پرمحتواییی دارید . تبریک میگم . خوشحال میشیم از وبسایت ما هم دیدن کنید.

ما در وبسایت خود با برنامه های نظیر اسپمر رایگان رومها ، اموزش تخصصی هک ایدی و سایت ، سورسهای کمیاب و درخواستی شما ، مقالات جالب و ... منتظر شما هستیم.

موفق باشید.

سلام
ممنونم ..

پ.نون سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام و ممنون از اطلاعات مفیدت.

یکی اینکه من این کلمه کشند رو تا حال نشنیدم همه‌ش شنیدم. این چطوری خونده می‌شه؟ مثل: نهنگ یا تفنگ یا درنگ؟ آدم ناخودآگاه می‌خواد مثل تفنگ بخوندش.

بعدشم این آقای دکتر کردوانی که توی تلویزیون خیلی تندتند حرفهای خنده‌دار می‌زنه یه بار اعلام کرد که من آزمایش کردم اینها هیچ سمیتی ندارن. اما توی مقاله ویکیپدیا نوشته بود که اینا سمین و اسم سمشم نوشته. البته اونجا گفته که انواع مختلف داره. خدا کنه این نوعش سمی نباشه و ایشونها برای دلخوشی مردم دروغپردازی نکرده باشن. به هرحال من هنوز از ماهی‌فروش ماهی جنوب می‌گیرم. هنوزم که به رحمت ایزدی نرفتم. نمی‌دودنم کجا رفتم :)

سلام دوست عزیز

تشکر از حضور و اظهار نظر لطفتون .
هر ۴ تا بر یک وزن هستند ..

مسولان خودشون گیچ اند ما رو هم گیچ کردند بالاخره معلوم نیست بخوریم تا نخوریم .

شاد باشید

inموریx سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 04:06 ب.ظ http://inmorix.persianblog.ir

سازمان محیط زیست هم شده جای استراحت یکسری افراد.....همه جای ایران داره کارهاشون نمود پیدا میکنه

سلام دوست عزیز
مهم ترین کار این سازمان حفاظت از محیط زیست است.! اما همیشه کم کاری و عدم همکاری شده یک عادت !

تشکر از حضورتون . موفق باشید

پ.نون سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 07:25 ب.ظ

جوابمو ندادی؟ تعدیل شدم؟ :)

خوانده شد ..

پ.نون سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 07:53 ب.ظ

راستی یه سؤال دیگه هم دارم! اگه لنجا بی‌کارن، این ماهیهایی که ما مرتب می‌خریم به عنوان ماهی جنوب از کجا میان؟ آهان همه ساحلها رو نگرفته؟

لابد از آبهای دیگر استانهای جنوبی بوده اونم قبل از اینکه مبتلا بشن به رد تاید RED TIDE! فلعن که تا حدود خوزستان رسیده ...پس خدا رحم کنه به مخلوقات دریایی و مخلوقات روی زمین!

ت . ل . خ سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 09:31 ب.ظ

از ابتدای این بحران این مراحل به ترتیب و طبق معمول طی شد:
1- مسکوت نگه داشتن قضیه به این امید که خودش خودبخود و سریع برطرف شود و کسی متوجه نشود.
2- انکار و تکذیب کامل ماجرا ( وقتی کم کم قضیه سر و صدا پیدا کرد)
3- دادن اطلاعات و توضیحات متفاوت و متناقض برخی مسئولان در ارگانهای مختلف که اثری جز گیجی و سردرگمی ملت و تاخیر در شروع اقدام عملی و موثر نداشت.
4- قبول کردن داستان و خطرات و عوارض آن بر روی محیط، جانوران دریایی، اقتصاد و غیره وقتی که دیگر اظهر من الشمس بود و دریا پر از ماهی مرده.
5 - انداختن تقصیر به گردن این و آن - البته هنوز هیچ کس مسئولیتی را بعهده نمی گیرد.
6 - تولید شایعات جالب و با مزه برای بالا بردن روحیه مردم (!) و در ضمن کم کردن توجه جامعه به عوارض واقعی و تدبیر راه چاره
7- ربط دادن مساله به عواملی که راه حل آن از دست هر بنی بشری خارج است. و البته خروار خروار بودجه و هماهنگی و ... برای رفع مشکل نیاز است که تجربه سالیان سال مردم این دیار نشان می دهد کسی حالا حالاها دلش برای آنها نخواهد سوخت. خب پس فعلا برای حل آن کاری نمی شود کرد. دعا کنیم شاید خدا دلش به رحم بیاید.
8- دیگر پس از ماهها ، قضیه هیجان و تازگی خود را از دست داده و همه طبق معمول به آن عادت کرده اند. یکی ماسک می زند. یکی تحمل می کند بوی نامطبوع را و ماسک نمی زند. خانواده ای مصرف ماهی را برای همیشه کنار می نهد و بی خیال فواید بیشمار آن می شود دیگری بی تفاوت به خوردن ماهی ادامه می دهد. خانواده ی دیگر آخر هفته ها را کنار دریا نمی رود مگر چه می شود؟! معتادانی که کنار ساحل می خوابیدند کمی این سو تر می خوایند و شاید گروه دیگر با بوی دل انگیز ساحل حال می کنند. صیادان و فروشندگان ماهی که از ابتدا هیچ کجا در معادلات اقتصادی منطقه مورد توجه جدی قرار نمی گرفتند حالا هم که زندگی شان با خطر جدی روبرو شده باید فکر دیگری به حال خود بکنند.
خیلی ساده است. عادت کرده ایم! و بی تفاوت شده ایم. همه مان. چه من و توی شهروند و چه بزرگواران مسئول.
داستان این بار البته کمی تعلیق ادبی پیدا خواهد کرد! هرمزگانی که سال قبل سیل مهمانان نوروزی را جذب کرده بود امسال بخش زیادی از آنها را از دست خواهد داد چون خبر بالاخره به گوش آنها رسیده ، بقیه هم که بی خبر به اینجا خواهند آمد شگفت زده خواهند شد. به هرحال آنها که هنوز به این وضعیت عادت نکرده اند! شاید این وضعیت جلوه خوشایندی برای نشان دادن عملکرد سازمانهای درگیر در حل این مشکل نداشته باشد.
البته زیاد مهم نیست. طولی نمی کشد که همه عادت می کنیم.
چهار تا مصاحبه و بیان گزارش کارها و اقدامات انجام شده و انعکاس خبری آنها و بعد ... سکوت ... تا به کی دریا دلش باز شود و دست از خون گریه کردن خود بردارد.

سلام و خسته نباشید
تشکر از حضورتون .
دقیقا با شما موافقم . به نکات قابل توجه و تاملی اشاره فرمودید.
مدیریت اساسی که نباشه این مشکلات طبیعتا بوجود میاد ! لطمه تجارت لطمه سلامتی لطمه اجتماعی از نبود مدیریت درست و حسابی بوجود میاد !

تا بحال راه حلهایی که مطرح کردند خودشون هنوز مطمئن نیستن ضررش بیشتر باشه یا فایده اش !

شاد و موفق باشید

ناخدا جلف سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 09:44 ب.ظ

چه توقعی از مسولان بالا بالا داریم وقتی خود مدیر زیست اعلام می کند که حدس می زند تردد زیاد شناورها باعث این فاجعه شده است ! مسولان نیروگاهها و پالایشگاهای نفتی طبیعتا این تقصیر را بدوش نمی گیرند . با حدس زدن فاجعه حل نمی شود مدیر محترم !
پس لطف بفرمایند دستور بدهند که کشتی ها تردد نکنند ! تا محیط زیست آبهای خلیج فارس سالم بماند !
خود این مسولان معضل فرهنگی بزرگی هستند !

سلام و خسته نباشی !

محیط زیست قربانی کم کاری و بی تدبیری مسئولانه! ماهیگیران قربانی بزرگ تر !
دقیقا ...معضل از یه جایی نشات میگره ..!

تشکر از حضورتون .
موفق باشید

همشهری تو در غربت سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 09:57 ب.ظ

سلام دخت هرمزگانی
ناخدا وجاشو در ایامی که بحرانی نبود در لیست فراموش شدگان بودند حالا که بساط دریا سرخ و پهناور شده اگر به فکر این قشر باشند قابل قدردانی است . بعید میدانیم که به فکرشان باشند .
دولت امارات به فکر است بعد از چندین سمینار عاجل و فوری آماری از تلفات آبزیان را اعلام کرده است اما ایران چه ؟
دولت امارات از خطر ناشی از جلبکهای سرخ مردم را آگاه نمود و دستور توقیف صید را تا شعار ثانوی از تمام طرق به اطلاع مردم رساند . اما ایران چه ؟
دولت امارات برای ماهیگیران حقوق می دهد . اما ایران چه ؟
دولت امارات در جستجوی علت نیست در جستجوی راه حلهایی است که از افزایش و گسترش این پدیده در آبها جلوگیری کند . اما ایران چه ؟
کافیست ..که بدانیم ما تخریب را خوب می دانیم اما بازسازی را یاد نگرفتیم .

سلام و نخسته ..

ما هنوز دنبال علتیم ! هنوز بدنبال متهم اصلی میگردیم !

تشکر از حضورت ..موفق باشید

پیرمرد دیریا چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:20 ق.ظ http://www.hormozpic.blogfa.com

سلام
توی جلسه بررسی کشند قرمز از اقای مدیر کل پرسیدم ایا مثل کشاورزان خسارت دیده به صیادان هم وام بلاعوض میدن؟
میدونی در جواب چی گفت؟
کفت:الان صید که بیشتر شده دارن میفروشن به تجار خارجی!
منم بهش گفتم میدونم صید بیشتر شده ولی فروش به شدت کاهش پیدا کرده
گفت:داریم یه سری رایزنی ها انجام میدیم.
در کل مثل اینکه همه مقصر هستند جز سازمان های دولتی مثل اب و فاضلاب و کارخانه های صنعتی.
فعلا این پدیده اینجا موندنیه!

سلام و نخسته ..

تشکر بابت معلومات جالب و مفید !
مطمئنا که موندنیه !

تشکر از حضورت موفق باشی

جعفری چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 07:33 ق.ظ http://samad4903.blogfa.com/

با سلام
1- از لطفی در حق اینجانب دارید ممنوم .
2- سازمان محیط زیست یکی از معاونتهای رئیس جمهور و متولی اصلی پیگیری و پیشگیری رخداد های زیستی می باشد.
3- معضل تخریب طبیعت ٬ مرگ آبزیان و بیکارى صیادان از جمله معضلاتی است که باید بر اساس یک دستور ویژه و با عنایت سازمان فوق الاشاره حل گردد.
4- زیاد نسبت به حل به موقع مشکل مذکور امیدوار نیستم.

سلام
ارادتمندم جناب .

دقیقا ...در مورد ۴ اینچنین بنظر میرسه ماههاست و هنوز اقدامی صورت نگرفته !

شاد و موفق باشید

صابری چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 07:53 ق.ظ http://lengehkarate.com

سلام...
من شنیدم چندین ساله که کره جنوبی این مشکل رو پیدا کرده...
و ظاهرا چند سالی باید صبر کرد تا این معضل مرتفع شود...
موفق باشید...

سلام جناب صابری
خسته نباشید ..
لابد کره جنوبی از همان ابتدای بحران بدنبال راه حل هست که این پدیده گسترش پیدا نکنه . محیط زیست دریایی با محیط خشکی فرق می کنه یعنی بحران های داخل آب یکباره ظهور نمی کنند . پس باید با این گونه بحران هااستوار و ثابت قدم جلو رفت والا شتاب شتاب که کاری صورت نمی گیره و بی نتیجه می مونه .

تشکر از حضورتون . موفق باشید

طاهره چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 09:12 ق.ظ http://xt.blogfa.com

سلام
ممنون از حضورت
مطلبت را خوندم ...
فقط نمی دانم چه بگویم
کمی برایم سنگین است
درو بر تو.

سلام طاهره خانوم
ممنوم از حضورتون ...
دقیقا دشوار و تلخ و امیدوارم که دریا را همیشه آبی ببینیم .

شاد و موفق باشید

شبح دریا چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 11:08 ق.ظ

ما ایرانیها عادت داریم همیشه تا آخر حد منتظر خرابى یک کارى باشیم و بعد بدویم بدنبال راه حلى براى باز سازى آن !
با تو موافقم بنگری عزیز .
از چند ماه تا کنون مسولان سازمان ها اصلاً تمایلی به همکاری و گفتن حقیقت ندارند.. مثل رئیس محیط زیست استان هرمزگان. !! که از ایشون سوالی در این باره میپرسند ایشان جواب بی ربط تحویلت میده !
ماهیگران جنوب نه بیمه نه حقوق نه کار و نه کاسبی جوابگوی اینا که میشه ! سازمان محیط زیست ؟!

ببخشید سلام (چشمک)


سلام و نخسته ...

جالب بود بدونم !!

یک بعد این قضیه فقط به محیط زیست ربط داره...! بقیه به ...

خواهش میکنم ...حق داری !

تشکر از حضورت . موفق باشی

۰۷۶۱۰۷۶۱ چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:06 ب.ظ http://www.07610761.iR

خوشا به حال ماهی هوور که با جلبک قرمز هم طوریش نابو /

سلام و نخسته ...
حدس ازنم ..از بس که پوست و پولک کلفت ایشهستن !!! یا بخاطر شش گپ !!

شاد بشی

کمالی چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 02:02 ب.ظ

وقتی که در جنگل دود و آهن و خاکستر این زمان روحت آزرده شد ... چه دلچسب است که روی ان صندلی ، زیر آن آلاچیق بنشینی تا نسیم ساحل روحت را نوازش کند و بوی ماسه های ساحل به مشامت برسد ... چه آرامشی ..

زمان گذشته بود . زمان حال چیزی دیگر رو به ارمغان آورده است . ولی سفر ما به هرمزگان شما هنوز لغو نشده ! خواهم دید تو را !

سلام خانوم گل

امیدوارم که آبهای جنوب باز همان زیبایی قبلی رو داشته باشه دریایی به رنگ آبی و صاف ..

ممنونم . بی صبرانه منتظرم. هرمزگان و مهمان نوازی !

دلت شاد بشت

پ.نون پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:44 ق.ظ

عجب سوتیی دادم من تو اون کامنت اولیم!! نشنیدم شنیدم یعنی چی اون وقت؟ :)

سلام ..
من که فهمیدم منظورت چیه .
منظورت کشنده شنیدم کشند نشنیدم !
درست شد ..

حباب پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 03:32 ق.ظ http://www.hobaab.mihanblog.com

برای ماهیا متاسفم ... (گل)

سلام حباب عزیز
منم نگران ناخدا سلیمون ام !
ممنونم از حضورتون .
موفق باشید

یک عدد محسن پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 05:03 ق.ظ http://blog.karenjak.com

عجب دردسی بو به مردم......
راستی جوای او 6 تا سوال اوم نهادن
برگه تو هم تصحیح امکردن !!!
تشریف بیار !!

سلام همشهری
دقیقن دردسرن ..
لابد مردود بودم ..!
اتام اگینم چه گلی به هاوم دادن..

صابری پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 08:23 ق.ظ http://lengehkarate.com

به نقل از سایت تابناک...
پدیده کشنده قرمز را در ردیف حوادث غیر مترقبه قرار دهید.

به گزارش ایلنا، نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌‏آباد، خمیر، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی در نامه‌‏ای به رئیس جمهور با اشاره به تکثیر و ازدیا نوعی جلبک غیر بومی در آبهای استان هرمزگان از وی خواست دستور دهد این پدیده در ردیف حوادث غیر مترقبه قرار داده شود و دستگاه‌‏های اجرایی مرتبط، وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه‌‏ها با اتخاذ تمهیدات لازم و بسیج تمام امکانات در اختیار، موضوع را با حساسیت ویژه پیگیری و با ارائه راهکارهای اساسی از فاجعه زیست‌‏محیطی پیشگیری کنند.

در برنامه "محمد آشوری" به رئیس جمهورآمده است: استان هرمزگان با برخورداری از 900 کیلومتر مرز آبی و وجود14 جزیره بزرگ و کوچک و بهره‌‏گیری توأم از خلیج فارس و دریای عمان مستعدترین استان جنوبی کشور در زمینه‌‏های مختلف دریایی و فعالیت‌‏های شیلاتی محسوب می‌‏گردد. در این زمینه دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد اشتغال برای ساحل‌‏نشینان و همچنین حمایت از بهره‌‏برداران با صرف میلیاردها ریال نسبت به احداث و بهره‌‏برداری از زیرساخت‌‏های لازم از جمله بنادر صیادی، مراکز صید، سایت‌‏های پرورش میگو و... اقدام و زمینه اشتغال و فعالیت اکثر قریب به اتفاق روستانشینان ساحلی را فراهم نموده به نحوی که در حال حاضر ارتزاق و امور معاش این قشر زحمتکش کاملاً تحت تاثیر از فعالیت‌‏های شیلاتی گردیده است. در این میان سرمایه‌‏گذاران بخش خصوصی نیز با سرمایه‌‏گذاری قابل توجه در زمینه‌‏های مختلف شیلاتی منجمله احداث صنایع مرتبط با فعالیت‌‏های کارخانجات کنسروسازی، پودر ماهی، شناورسازی، سردخانه‌‏ها و سالن‌‏های عمل‌‏آوری و مراکز تکثیر آبزیان و... علاوه بر حمایت از فعالیت‌‏ها موجبات بکارگیری اشتغال جمع‌‏آوری را فراهم نموده است.

در ادامه عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشته است: از اواخر شهریورماه سال جاری تکثیر و ازیاد یک نوع جلبک غیر بومی در آب‌‏های استان باعث بروز پدیده کشند قرمز و شکوفایی جلبکی گردیده که پایداری غیر معمول و گسترش آن در تمام آبهای ساحلی استان موجب بروز آلودگی زیست‌‏محیطی در دریا و تاثیرات بسیار منفی بر دخیره و زیستگاه آبزیان گردید، به حدی که در ماه‌‏های گذشته تلفات قابل توجهی از آبزیان ارزشمند در سواحل استان را بهمراه داشته که تداوم این واقعیت علاوه بر ایجاد نگرانی در ابعاد مختلف تهدیدی است جدی که موجبات بیکاری روستانشینان بهره‌‏بردار از منبع‌‏ آبزی و تعطیلی کارخانجات و صنایع مرتبط با فعالیت‌‏های دریا و... را فراهم می‌‏نماید.

سلام جناب صابری

متاسفانه بله ...این خطر باید زودتر رفع میشد ..حرفهای خودشون دال بر این است که واقعا ابعاد مختلف این پدیده خطرهای زیاد و ضررهای بی شماری را بهمراه خواهد داشت .
اما تا بحال از راههای پیشگیری چیزی نمیگن ! کمی عجیب بنظر میرسه !!

تشکر از شما بابت معلومات مفید ..

شاد و موفق باشید

ستاره باران پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 11:42 ق.ظ

متاسفم ملوانان

سلام سوسنه عزیز
قابل تامل بود .
هنوز آسمونتون قرمز رنگه!

سلام خانومی

تشکر از حضورت ..
تا فردا شاید !

پ.نون جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:02 ق.ظ

قشنگ عاشقانه می‌نویسی.

معلومه که از جای جاش با خبری.

مبارکه.

سلام دوست عزیز
سپاس از اظهار نظر لطفت ..چون عشق زیباست باید از زیباییش نوشت !!

کیست که بی عشق به سر می برد ! (لبخند)

همچنین شما ..

شاد باشید

شهلا سه‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 10:35 ب.ظ

روزنامه صبح ساحل بندرعباس هر شماره این موضوع را دنبال میکند واطلاعات خوبی میدهد حتما دنبال کنید ضمنا من به عنوان یک دخت بندری خیلی دوست دارم با شما که بنظرم می اید خیلی فرهیخته هستید اشنا شوم جوابم را بدهید

سلام شهلا خانم !
از حضورتون و اظهار نظر لطفتون ممنونم .
شاد باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد