از قانون کشاورزى تا قانون زندگى

وسیلــه کــــارم ایـى بیــلن                            دارو نــــــــدارم ایـــــى بیلــــن

گرماى گرم و سرد زمستون                           همیـــــشه بــارم ایــى بیلـــن

جز زور بـــــازو هیــچ امنـــى                           دستخو بى فیس سویچ امنى

وقتى کار هه خیلى خوبـــن                           شوئـونش اشـکم پیــچ امنـى

بیل امه – بیل امه – بیل امه و یکتا کلنگ

با شتـا که بى خو پیر اکنــم                           خستـه و خـرد و خمیـر اکنــم

دو روزى که زنده ام هر طوریکه هه                  اشکـــم چوکــوم سیــر اکنــم

امیـــد بختـــــه بـــوده خـوون                           بخت مه و چک و چـوکؤ شوون

هندایم وا دنیا که جون بکینم                         ســــور بدبختــــى مـــــو روون

بیل امه – بیل امه – بیل امه و یکتا کلنگ

(بومی سروده های علی رضائی شریف - گلس دل )

چهره آفتاب‌ خورده اما خندان و دستانى که از گذران سختى ‌هاى طولانى حکایت دارد اما مهربان و صمیمى حس اولین دیدار با کشاورز سالمند از روستاى اطراف شهر میناب که حدود هفتاد سال از عمرش میگذشت بسیار عجیب بود . عجیب بود که هر بار از کار کشاورزى خود و حکایت درختان نخل مى ‌گفت، از دل آن راهى و پلى به سوى زندگى و چیزهایى که همه ما در متن و حاشیه بودنمان با آن روبه‌روییم، مى ‌گشود.

 

با دیدن چهره صمیمى مشهدى رضا شیفته این شدم که خاطرات گذشته اش در قلب این زمینهاى کشاورزى و رنج و مشقتهایش را برایم حکایت کند . بسیار صبورانه حکایت خود را به زبانى ساده نثر و  بیان کرد .

 

هفتاد و خورده اى سال از خدا عمر گرفته‌ام (حتى دقیقا تاریخ تولد خود را هم نمیدانست). تا یادم مى ‌آید کشاورز بوده‌ام و هیچ شغل دیگرى اختیار نکرده‌ام. اگر بگوییم تخصص یا تجربه یا هر چیز دیگرى بنامیم، از همان ابتدا بیشتر لحظات زندگى من در نخلستان و به پاى کاشت و فرآورى درخت خرما طى شده است. البته در این راه کار خود را جداى از زندگى نمی‌بینم!!! چرا که حکایت رویش از آغاز تا پایان این نخل به‌نوعى در زندگى هر کدام از ما نیز درک مى ‌شود. خرما درختى است که ریشه در آب و سر در آفتاب دارد و از همین یک نکته مى ‌فهمیم که زندگى ما آدم‌ها مجموعه‌اى از تفاوت‌هایى است که در کنار یکدیگر قرار گرفته است ولى ما را به ماندن، رشد کردن و بار دادن تشویق مى ‌سازد.

 

بنابر این وقتى از سهم کار و زندگى من مى ‌پرسید به شما مى ‌گویم که کار کشاورزى من جداى از قرار گرفتنم خارج از آن محیط و در محیط زندگى نیست و از رویش و تحمل و صبر تا باردهى این درخت پرثمر، قانون‌هایى که در زندگى وجود دارد را از آن فهمیده‌ام.

 

در طى این سال‌ها و در کار کشاورزى با سختى ‌هاى بسیارى روبه‌رو بوده‌ام که اگر مى ‌خواستم فرار کنم پیش از اینها باید کشاورزى را مى ‌بوسیدم و کنار مى ‌گذاشتم. در زمان خشکسالى ‌ها، مردم روستا و منطقه دربه ‌در شدند و به جاهاى دور و دراز رفتند. در شرایط بى ‌آبى و کم‌آبى براى من خرماکار، عین مردن است وقتى نخلى را مى ‌بینیم که از فرط بى ‌آبى از زمین ریشه‌کن شده است، باید تصور کنید که چه حالى مى ‌شدم. مطمئن هستم اگر مسوولى مى ‌آمد و اوضاع ما را مى ‌دید اگر حتى کارى نمى ‌کرد محال بود که گریه نکند! !!!

 

وقتى آب نیست در پى آن باید به هرسو روانه شد. براى یافتن آب به یک سنگ بسیار سختى برخورد کردیم. هزینه‌هایى که براى هر متر فروختن در دل خاک انجام دادیم به کنار بماند. با آن‌که به آب نرسیدیم اما هیچ‌گاه ناامید نشدم. آن سنگ سخت را دور زدم و راه را باز کردم و در جایى دیگر پس از اقدام به حفر چاه، موفق شدم. این قانون زمین و زندگى است. در زندگى هم مثل همین نخلستان اگر به مشکلى بزرگ برخورد کنیم و تلاشمان به ثمر ننشست مى ‌توانیم راهى از کنار آن سنگ در جایى دیگر بیابیم، به جاى آن که اصرار بیش از حد براى از بین بردن آن مانع بکنیم.

 

راسخانه تعریف میکرد که وقتى خدمت وظیفه را به پایان رساندم یکى از پیران روستا، خدا رحمتش کند، که انسان دلسوزى بود مرا به کنارى کشید و گفت: فلانى، مى ‌خواهم نصیحتى کنم. تو بیا و همان کارى که پدر پیرت سال‌هاى سال انجام داده است، انجام بده و کشاورزى را شروع کن. من هم که جوان آن دوران بودم فقط در پاسخ به آن پیرمرد گفتم: به چشم و کار کشاورزى را آغاز کردم. همان موقع در شرایط آن موقع، متاسفانه خیلى ‌ها به‌دنبال کارهاى دیگر مثل ولگردى و خلاف رفتند ولى من راه دیگرى در پیش گرفتم. پدر من و اجداد من همه کشاورز بودند و من هم در واقع سنت آنها را جارى کردم با بیل و کلنگ خودم شبانه در زمینم کار میکردم نه سرما نه گرما را احساس میکردم عشق و علاقه ى من به کشت طورى بود که از صبح زود هنگام نماز صبح بیدار میشدم و بعد از نماز صبح روانه زمینها میشدم تا پارسى از شب را آنجا سپرى میکردم . بعضى وقتها دو _ سه روز را آنجا بودم .

 

جالب اینجا بود وقتى از او پرسیدم اگر به زمان گذشته برگردیم و تولد شما از دوباره شروع شود چه شغلى را انتخاب خواهى کرد . " اگر با این شرایط سخت ولى شیرین در کار کشاورزى که تا زمان حاضر همراه خود دارم، بار دیگر هم متولد شوم، صددرصد و صدبار باز زنده شوم و بمیرم همچنان با علاقه زیاد کار کشاورزى براى گذران زندگى خود انتخاب مى ‌کنم، مطمئن باشید! "

 

صحبت با پیرمرد دل زنده بسیار لذت بخش بود گرچه میخواستم باز هم از حکایت خود روایت کند اما سرش شلوغ بود و تا اینجا از ایشان تشکر کردم اما درخواستى که داشت این بود : "" از مسوولان مربوط مى ‌خواهیم که براى مجوز آب براى ما سختگیرى نکنند و دستمان را باز بگذارند، چرا که وقتى آنها سختگیرى میکنند ما نیز دستمان بسته مى ‌شود و از دستان بسته نیز کارى برنمى ‌آید، چه در کشاورزى و چه در زندگى!!!  "" 

                                          

           

نکته دیگر که قابل توجه بود کار کردن زنان در زمینهاى کشاورزى بود ، در همین حول و حوش  زمینهاى  مشهدى رضا عده اى از زنان را دیدم که دوشا دوش مردان در زمینها کار مى کردند . حس کنجکاوى در من بیشتر مى شد دوست داشتم این زنان را از نزدیک ببینم و با اینها نیز صحبتى داشته باشم . با یکى از زنان روبرو شدم مرضیه رنجبر نام داشت او مى گفت ما هم سرپرست خانواده هستیم وبدلیل نیاز مجبوریم همپاى مردان در کشاورزى کار کنیم ولى دستمزد کمى دریافت مى کنیم . از صبح تا شب در کشاورزى کار میکنیم ، کار ما از مردان سخت و مشکل تر است زیرا ما علفهاى اضافى مى چینیم محصول گوجه و پیاز ، سبزى خیار برداشت میکنیم اما مردان آبیارى مى کنند و بارها را جابجا مى کنند . او مى گفت : همیشه حقوق زنان در بخش کشاورزى بدرستى پرداخت نشده ، بیمه نیستیم و باید براى صاحب کار بطور فصلى کار کنیم . دردناکتر این بود که این زن مى گفت سر سفره من و فرزندانم فقط نان خشک و خرما هست .!!!

از آنجا که هرمزگان داراى چهار قطب کشاورزى شامل بندرعباس ، میناب ، رودان و حاجى ‌آباد است که هریک باتوجه به استعداد و توانمندى جایگاه خاصى در تولید محصولات زراعى و باغى در کشور دارند.   بندرعباس در زمینه نخیلات و نارنگى ، رودان و میناب در زمینه صیفى و محصولات باغى مثل لیمو، انبه ، پرتقال و نخیلات و حاجى ‌آباد هم نخیلات و گندم ،جو و ذرت نقش مهمى دارند.  در هرمزگان بندرعباس از لحاظ سطح زیر کشت محصولات زراعى رتبه دوم و باغى رتبه سوم و از نظر تولید محصولات زراعى اول و باغى سوم و صیفى و سبزى و نارنگى اول است.

ولى درعین حال کمبودهایى در این بخش وجود دارد .

-          خشکسالى پى در پى و حمایت کم از بخش کشاورزى ، کاهش آب و غیره موجب شده که این بخش با چالش هایى براى توسعه مواجه شود .

-          کشاورزى هم مثل سایر بخش ها از جمله صنایع نیاز به حمایتهاى مالى و کمک دولت براى شکوفائى دارد و بدون آن کشاورزان تنها نان بخور و نمیرى بدست مى آورند . وقتى کشاورز همیشه بدهکار باشد و نتواند وامهاى خود را بموقع پرداخت کند ، نشان میدهد که تولید چندانى نداشته و سالهاى پر بارش و پر محصولى هم در پیش نبوده که جبران کند .

-          هزینه هاى دستمزد کارگر بالا رفته و کارگران با دستمزد کم در کشاورزى کار نمى کنند ، کارگران بیمه نیستند لذا استقبال از کار سخت در کشاورزى نمى شود .

-          همکارى نکردن بانک کشاورزى در زمینه تسهیلات از جمله مشکلات کشاورزان است .

-          در ماههاى اخیر با اجراى طرح سهمیه بندى بنزین مشکلات روستاییان دو چندان شده و تا کنون اقدام جدى براى رفع آن صورت نگرفته . بسیارى از فعالیتهاى کشاورزى مانند درو کردن ، حمل و نقل محصولات به دلیل مشکلات ناشى از بنزین در اسرع وقت انجام نشده که سبب وارد آمدن خسارتهاى فراوان به کشاوزران منطقة شده است .

گذر کوتاهى بر وضعیت زندگى کشاورزان روستاهاى هرمزگان براى دیدن ناگفته هاى آنان کافى است .

 

عرق بر جبین هموارتر میشود ، شخم این خاک حکایت از داستانى است که سختى و رفع  مشکلات روستاییان و کشاورزان نیاز به توجه و حمایت دولت از این قشر دارد .

                                                                

                    

نظرات 52 + ارسال نظر
someone یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:47 ب.ظ http://yaveh-gooyan.blogsky.com

سلام
هر روز بدتر و بدتر می شه ..
کی هست که بگه چرا ؟؟؟؟

---

موفق باشی
---

به روز هستم ....

سلام سحر عزیزم ،
ممنونم از حضورت ،
چاره اى نیست ....جز نوشتن ...
من اومدم قبل از اینکه شما اینجا سر بزنى .
موفق باشى

فرشید خدادادیان یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:06 ب.ظ

درود
جالب بود و خواندنی همچون سوژه قبلی کودکان کار
این کارها با اندکی ویرایش در روزنامه ها و نشریات استانی و سراسری خیلی خواندنی خواهند بود.
عکس ها هم فوق العاده اند
موفق باشی

سلام ،
خواندنى خواهند بود و شاید از طریق نشریات دل سنگشان از جاى تکان بخورد . ممنون از نظر لطفتون .
خوش آمدید .

پ.ک.م یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:58 ب.ظ http://www.pkmfloyd.blogfa.com

سلام.
نوشته های شما که سرشار از توجه به جامعه بیمار پیرامون شماست و اینگونه دغدغه ی همشهریان خود را دارید من را
به یاد نوشته های صمد بهرنگی در دهه ۴۰ می اندازد.
امید وارم موفق باشی.

سلام،
جامعه بیمار!!! که سبب شده جامعه بیمار باشد و بماند ؟؟
جامعه که دوست ندارد همیشه در عنفوان بیمارى مثل علفهاى هرزه بماند ، دوست دارد از این معضلات سرکوب کننده رهایى یابد ، دوست دارد مثل تمام جوامع و ملل دیگر از حد اقل امکانات رفاهى بهره ببرد . آیا حق او بعنوان انسان این نیست ؟؟
من به فکر این جامعه بیمارم چون من هم بعنوان یک انسان دارم مبتلا به این بیمارى میشم این جامعه بیمار جامعه زیست من هستش . آیا راهى براى نجات از این بیمارى هست ؟نباید درمان شویم نباید علاج شویم ؟؟!!
ممنونم از حضور همیشه سبزت . موفق باشید

کوه شب یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 02:25 ب.ظ http://www.mehla65.blogfa.com

سلام دوست خوبم..
هیچ کاری حلال تروپرزحمتترازکشاورزی نیست..ولی ازهمه درآمدش کمتره حداقل توی استان خودمان..
جالبه ماهم یه زمین داریم که می خواستیم رویش کشاورزی کنیم ولی حالامی خواهندازمابگیرنش حالاکی به کشاورزی اهمیت میده:(
شایدبعداْ........یاحق

سلام مهلا جان ،
کاملا درسته کشاورزان هیچ حامى در کنار خود احساس نمى کنند ، زمینهاى مردم در معرض فروش قرار میدهند و سازمان جهاد کشاورزى هم هیچ اقدامى در مقابل آن انجام نمیدهد ...
شاید بعداً .... بفکر کشاورزان باشند !!
ممنونم از حضورت ، موفق باشى

سمیره یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 03:12 ب.ظ http://ambaminow.blogfa.com

ممنون که به فکر زنان کوشا وکشاورزان هموطنی خودت هستی خانومی ....


چه طوره سری به میناب بزنیم با هم به روزم...
موفق بـــاشی

سلام سمیره عزیز ،
ممنونم از نظر لطفت ، خیلى خوشحالم که وبتو راه انداختى .
حتما به خدمت میرسم .
موفق باشى دحت میناوو

داستانک یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 03:18 ب.ظ http://dastanak.tk

این ترانه با لحجه ی کجا ست
بندری؟

سلام ،
ممنونم از حضورت .
بله لهجه شیرین بندرى .
موفق باشید

بندری یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 03:47 ب.ظ

با سلام و خسته نباشی مواظب خودت باش دادا هر جا که هستی پایدار بمانی ما هم از نوشته های شما اگاه شویم

سلام بندری٬
ممنونم کاکا .
خوش هوندی

محمد ذاکری یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 05:29 ب.ظ

سلام دادا
تشکر از نوشته هایت خوبت . به مساله کشاورزان هیچ توجهی نکرده بودیم مثل بقیه مسایل .
موفق و سربنلد بمانی

سلام همشهری
شاید تا بحال فکرش نمیکردیم کشاورزان چه سهمی را در جامعه ایفا میکنند ٬ نادیده گرفتن تلاش و کوشش آنها موجب فراموشی این طبقه زحمتکش شده .
ممنونم از حضورت ٬ موفق باشید

بی بلم یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:37 ب.ظ http://beybelom.blogsky.com

سلام
کشاورز ها قشر زحمت کش جامعه هستند.
متاسفانه کمترین توجه هم به بخش کشاورزی می شود.
عکسات بسیار زیبا هستند.

سلام عزیزم
متاسفانه بله ٬ کم توجهی به قشرهای ضعیف موجب شده که در این راستا بدون حامی و حمایت بمانند .
ممنون از نظر لطفتون ٬ خوش آمدی .

سیاورشن یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 07:01 ب.ظ

خسته نباشی ...کاش نام تارنه سرا و منبع را هم ذکر کنی ...تا کارت حرفه ای تر شود ...قربانت

سلام ٬
حتما این کار را خواهم کرد . ممنونم از حضور سبزتان .
موفق باشید.

امید بندری دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:27 ق.ظ

سلام به دخت هرمزگانی عزیز
زتدگی افرادی مثل مش رضا عالم خاص خودی شستن پامغون همیشه بی مه لذت بخش بودن چه گرما چه زمستون همچنین مغزار گودو وکردربلیلی برام حکم بهشتی شه ازگیا چن و همه وقتون خیلی خاطره ام هستن دستت درد نکن با این پست زیبات یاد جونیم کفتم درضمن مغ برون هم گپون خشی بی گفتن شوها نخسته خالو وزنده بشی

سلام امید آقا ،
واقعاً صحنه بسیار زیبایى هسته تو باغون ، تو زمینون کشاورزى ئى پیرمرد دل زنده ، گپون خاش از خاطرات خاش و تلخ گذشته ش همه حکایت از عشق و علاقه مردم جنوب به کشاورزى نشون شادا .
خوشحالم که باخوندن ئى مطلب همشهریون عزیز بیاد خاطرات و بیاد کشاورزون زحمتکش استانند .
ممنونم از حضور همیشه سبزت ، موفق بشى کاکا

سیخور دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:18 ق.ظ http://www.hormoodar.blogsky.com

سلام دادا..
با اموزش رقص بندری(چمک)به سرحدیها به روزم

سلام سیخور ،
توا همى فن آورى هم از دستمون بگرن بعدش ادعا بکنن اصلش ماله ما بودن .... به هر حال به خدمت ارسم . ممنوم از حضورت .

جاسم تمیمی دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:19 ق.ظ http://soojeh.blogsky.com

سلام
نخسته
موفق باشی

سلام جاسم آقا ،
ممنونم از حضورت .

میکی دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 02:16 ق.ظ http://blackend.mihanblog.com

اینجا همه قشر محرومن . فرهنگیا .کشاورزا..همه رفیق . اما یه عمر خاک خوردن که فقط زنده بمونی . اینجا دهیچی سر جاش نیست . خواستی یه سری بیا اینورا...

سلام میکى!!
همه قشر محرومند نه !!! این شامل حال استان ما نمیشه ، تو استان خودت هم از چنین قشرهایى شاید هم افتضاحتر از محرومیت ما باشند و کسى به فکرشون نیست . بعدش فکر کنم اصلا استانى ندارى آخه از لحن نوشته ات معلومه اینوریا نباشى از مقیمان ایران هستى دهیچی و دهیچا مثل بندر نابــو .
ممنونم از حضورت .

سیخور دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 02:43 ق.ظ http://www.hormoodar.blogsky.com

سلام
با اموزش رقص بندری (چمک) به سرحدیها به روزم...

مرگ رنگ دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:02 ق.ظ http://www.a17.blogsky.com

سلام بنگری جان
اپ قشنگی بود
کشاورزان همیشه زحمت کش بودن و هستند
ممنون که بهم سر زدی
من اپم
شاد باشی

سلام عزیزم ،
چقدر زحمتکشن اگه دستاى ترک خورده ى کشاورزان را ببینى میتونى درکشون کنى ...
ممنونم از حضورت ، حتما به خدمت میرسم . موفق باشى

طناز دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 07:57 ق.ظ http://nazkhanum.blogsky.com

سلام مرسی که پیش من اومدی بازم میام از نوشتتم خیلی خوشم اومد

سلام طناز جان ،
ممنونم از نظر لطفتون ، خوش اومدى عزیزم .

شب بلورین دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 08:58 ق.ظ

سلام گلم ،
چقدر به فکر این استانى ؟ چقدر از بودن و نبودنشون مینویسى ؟ خیلى دلسوزى تصورش را هم نمیکردم.
کشاورزانى که حتى براى دریافت کوچکترین استعلام از ادارات دولتى کارشون به ماهها طول میکشه رفت و آمدهاشون به این ادارات بیشتر از کارکردشون هست این نشان دهنده عدم ساماندهى منظم به امور ادارى کشاورزى و عدم حمایت کافى از حقوق این قشر است .
مواظب خودت باش . موفق باشى

عطا جان ، سلام ...
از تو یکى بعید بود ندونى من دلسوزم یا نه ؟ LOL
وقتى مقابل این همه زحمات هیچ گونه خدماتى برایشان ارائه نمیشود چه توقعى باید داشته باشند ؟!!!
ممنونم از حضور همیشه رنگینت . موفق باشى عزیزم

رضا دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:02 ق.ظ http://hoof.blogsky.com

سلام. با مطلبی به نام ((داستانی واقعی از یک زندگی...)) به روزم. دوست خوبم منتظرت هستم./متن تو رو هم حتما ذخیره می کنم می خونم چون معمولا مفید می نویسی

سلام رضا جان ،
ممنونم از حضورت ،
خواهش میکنم نظر لطفتون .
حتما به خدمت میرسم .
موفق باشى

مهدی صابری دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:49 ق.ظ http://lengehkarate.blogfa.com/

سلام و خسته نباشید.
موفق باشید.

سلام آقاى صابرى ،
ممنونم از حضورت ،
موفق باشید ...

سکوت شبانه دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:51 ب.ظ http://sokot-e-shabane.blogsky.com/

شاید!

‹ زندگی ›

آن جشنی نباشد که ما آرزویش را داشتیم٬

اما٬ حال که به آن دعوت شده ایم.

بگذار تا می توانیم

‹ زیبا برقصیم ›

با تمام زیبای متن بالا وقتی بهتر بهش فکر می کنیم مبینم که یه سختی یه همت برای تحمل تمام ناملایمات و یه حرکت برای رسیدن به تمام خواسته ها ی کوچک و بزرگ ادمی توش نهفته است که برای همه صدق میکنه حال می خواد طرف کشاورز باشه یا یه مهندس یا وزیر
البته منم با نظر دوستان دیگت که برات کامنت گذاشتم تا اندازه ای موافقم .
و در آخر ممنونم از حضورت در وبم..!
شاد باشی
س ا ج د

سلام ،
شاید !!! همیشه این کلمه من رو میترسونه ... شاید !!
بسیار زیبا بود متن شعر ....
یک سختى یک تحمل در ثانى بر آورده شدن آرزوها ...
خواهش ، از حضور شما هم ممنونم . موفق باشید

چوک بندرعباس دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 04:28 ب.ظ http://WWW.BANDER-ABBAS.BLOGFA.COM

سلام دادا.
نخسته...
سرود خیلی خاشی اتنهادن.
همچنین مطالبت که مثل همیشه کامل و جالب هستن.
سرنوشت ایی کشاورزون هم مثل ناخداون...
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
موفق بشی دادا...

سلام کاکا٬
هیچ سرودی بهته از سرود بومی نابو ٬
ممنونم از نظر لطفت ٬ مظلوم همیشه مظلوم امونه حتی از کوچکترین حقش .
ممنونم از حضورت ٬ موفق بشی

چوک رویدر دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 04:56 ب.ظ http://www.fajoo-0111boy.blogfa.com

سلام خوبین جالبه اگه تونستی یه سری به یک پسر هرمزگانی هم بزن

سلام
ممنونم از حضورت ٬ حتما به خدمت ارسم .
موفق بشی

[ بدون نام ] دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 07:24 ب.ظ http://zoeram.blogsky.com

سلا
خوبی دوست عزیز
خیلی وقت بود که نظر نداده بودی
ترسیدم نکنه از من رنجیده باشی
می خواستم بیام خدمتت دلیله نامهربونیتا بپرسم
ممنون که سر زدی
مسافر جاده های دورم...حتی دیگر به جای رسیدن نمی اندیشم....میخواهم تا ابد مسافر بمانم و زائر غربت چشمهای نمناکت...... ای یار که نشان یار می طلبی یار کجاست همه یارند اما یار وفادار کجاست


سلام احمد جان ٬
چه صفتی بهم دادی نامهربـــــــون!!
شما کامنتاتون چک بفرمایید میبینی که من حضور داشتم یا نه ؟.
متن ترانه بسیار زیبا بود . ممنونم از حضور گرمت .
موفق باشی

وبلاگ اختصاصی ناصریا دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:45 ب.ظ http://nasserabdollahi.blogsky.com

سلام نخسته دادا
نمی دانم چه کرده اند بندر و بندریها با دل من که اینطور احساس علاقه و اشتیاق و نزدیکی می کنم با شما.
دوست عزیزم وقتی شعر را توانستم خیلی بهتر از قبل بخوانم و مفهوم آن را بهتر بفهمم لبخندی از رضایت بر لبانم نقش بست و مسرور شدم از اینکه توانستم اندکی بیشتر به شما نزدیک شوم.
شاید ۸ سال پیش تنها بندریی که می شناختم ناصر عبداللهی بود و بس
ناصر با همه مهربانی و صداقت و خونگرمیش که نماد مهر و محبت و خوشرویی مردمان بندر بود و برخورد ساده و پر صداقتش دل مردمان شهر مارا که از رنگ و ریا به ستوه آمده اند می لرزاند اما حال دوستان بندری زیادی دارم که بی تعارف همه آنها را دوست دارم و خوشحالم که مرا به عنوان دوست خود پذیرفته اند و غریبه ام نمی دانند.
از آشنایی با وبلاگ جذاب و پر احساس شما هم خوشحالم و شما را دعوت به دیدار از وبلاگ خود می کنم.
من شما را لینک می کنم اگر شما هم تمایلی به لینک کردن وب من داشتید زحمتش را بکشید لطفا
خش بشی دادا

موا بگم بندر ما یه تکه از بهشتن
ای گپ مه ناگم به خدا رو خاکمون نوشتن
بندر خوبم ...... در جنوبم ... مه بى تو هیچم

سلام گل گلها مینا خانم ، و نه خسته ....
اولا ممنونم بابت حضورت در وبم و تشکر بابت نظر لطفت ،
ثانیا، بندریها کارى نکردن فقط صمیمیت و خونگرمى را با احساس و عاطفه نثار دیگران میکنند ، همین باعث میشه غیر بومیها شیفته بندر و بندریها باشند . خوبها همیشه مردم را خوب میبینند !!!
حتما به خدمت میرسم ،
موفق بشى دادا

علی سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 02:12 ق.ظ http://www.hormoz65.blogfa.com

اول دفتر به نام ایزد دانا
صانع پروردگار روحی توانا
***
از همگان بی نیازوبر همه مشفق
از همه عالم نهان وبر همه پیدا
---
سلام دوست عزیز دست نوشتهً شیوا وتاسیر گذاری دارید .
دوست دارم در کتاب قطور بشریت حاشیه ای خواندنی باشم
تا سطری ملال آور از متن !
منتظر اپ های بعدی شما هستم .به من هم یه سر بزنید....بای

سلام ،
ممنونم از حضورت ،

حبیب سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:42 ق.ظ

سلام نه خسته مثل همیشه خوب و عالی موفق بشی

سلام کاکا ،
ممنونم از نظر لطفت ، خوش هندى .

مجید صفر خواه سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:49 ق.ظ

با سلام وخسته نباشید حضور شما سرکار خانم،
اولین چیزى که من را شیفته خواندن مطلبت کرد ترانه بومى رضایى شریف که حکایت از قناعت مرد کشاورز است قناعت مرد به نان بازوى خویش و شخم زدن زمین با بیل و کلنگ. خرسندم که جوانانى مثل شماها ترانه هاى بومى را مى خوانند .
به نکات قابل توجهى اشاره کردى. کشاورزان همانند ناخدایان لنج از عدم حمایت کافى شاکى هستند همان درد ولى با شعبه هاى مختلف آن یکى از دریا دلان و این ایکى از زمین خاکى. همیشه سربلند و موفق بمانى

سلام آقاى صفرخواه،
ممنونم از این افتخارى که بهم میدین و حضور همیشه گرمتان کلبه مرا گرمتر میکند . جاى تشکر است از دوست خوبى که کتاب سروده هاى بومى على رضایى شریف را برایم تقدیم کرده بود که هم بتوانم از خواندن ترانه هاى ایشان لذت ببرم و هم گاهى براى نوشتن مطالبم از ترانه هاش استفاده ببرم .
درد همان درد است خواه زمین و دریا خواه آسمان باشد .
موفق باشید .

مریم سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:40 ق.ظ http://maryam-amir.blogsky.com

چقدر تلخه بازی زمونه
جز آه کشیدن کاری نمی شه کرد

سلام گل مریم ،
این همه مى چرخونه و مى چرخونه ... عاقبت به همون نقطه میرسه ... نقطه شروع هر آه وناله که پایانش بازم همون آه و ناله ...اما دردناکتر از شروعش ....
ممنون از حضورت سبزت .

محمد جعفرى سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:13 ب.ظ

سلام دادا
دلسوزى به فکر هر قشرى هستى
موفق بشى

سلام کاکا
دلسوز خدا روحش شاد بکن چند سالن که مردن ، خیلى دلسوز مردمه اما...
خوش هندى

Bandari In India سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:49 ب.ظ

سلام دادا ،
خیلى جالب بود و عکسها هم جالبتر
همیشه موفق باشى

سلام
خیلى جالین تو غربتى و وبلاگ همشهریونت اخونى .
در تمام مراحل زندگى موفق بشى .
ممنونم از حضورت

dokhte suroo چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:45 ق.ظ

salam khobi dada
axs az kodom rostaie bandar etgheften?

سلام دادى گلــــــــــــــــــم ،
خوبى ؟
ممنونم که همیشه سر ازنى همیشه به یادم هستى ...
عکس از شهرستان میناب روستاى بهمنى .
موفق بشى و زود زود برگردى .

[ بدون نام ] چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:57 ق.ظ http://www.zoeram.blogsky.com

سلام
خوبی دوست خودم
کاش من هم میتونستم به زبون خودت ازت تشکر کنم به خاطره مطالبت و بگم خیلی عالیه
وای حیف که یه جای دیگه این خاک من متولد شدم
ولی چه معلوم شاید گذر زمون باعث بشه که یاد بگیرم

سلام احمد عزیز ،
ممنون خوبم ، خواهش ازت تشکر اکنم بابت حضور همیشه سبزت .
در هر سرزمینى که باشى ، بر هر خاکى که باشى مهم نیست ....آنچه که مهم است ایرانى بودن است ...
زیان ما خیلى ساده و شیرین .... حتما یاد مى گیرى .
موفق باشى کاکا

مهرگان چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:41 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com

سلام
خسته نباشی. از لطف همیشگی ات ممنونم. ما رو شرمنده میکنی.

نوشته هات خیلی جالب بود.واقعا زندگی اقشار مختلف مردم در مناطق مختلف چقدر با هم متفاوته . کشاورزی در شمال و مناطق خوش آب و هوای ایران و در جنوب ایران...
موفق باشی

سلام مهرگان عزیز ،
خسته نباشى ، خواهش عزیزم ، شما لطف دارى .
بله اقشار مختلف و زندگى مختلف ...
ممنونم از حضور گرمتان ، موفق باشى

ابراهیم چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:38 ب.ظ http://inja-anja.mihanblog.com

با اجازه وبلاگ شما را لینک کردم

سلام کاکا ،
خواهش اکنم ، ممنوم از حضورت . موفق بشى

چاهستونی پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:49 ق.ظ http://www.Bander-Abbasi.blogfa.com

باسلام خدمت دادای عزیز
مطالبتون جذاب و آموزندن
دستت هم درد نکن
با آرزوی موفقیت و کامیابی به شما دادای عزیزم

سلام کاکا ،
ممنونم از حضورت ، شما هم موفق بشى

sepideh پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:22 ب.ظ http://deltange-naseria.blogsky.com

http://deltange-naseria.blogsky.com

دلتنگ ناصریا آپدیت شد با :

یه شعر غریب و مبهم .........

سلام
ممنونم که با خبرم کردى ، حتما میام .
موفق باشى

قناری پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:31 ب.ظ http://wwwghasedak1220.blogfa.com

تقدیم به کسانی که زیر شلاق طبیعت رقصیدند / در دل گریستند و با لبانی بسته سخن عشق را گفتند.

جالب بود...

پیروز باشید...



سلام قنارى عزیز ،
متنت بسیار جالب بود ، ممنونم از حضورت .
موفق باشى

سمیره پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 03:04 ب.ظ http://ambaminow.blogfa.com

سلام خانوم هرمزگانی عزیز
آیا می خواهی یادی ار دوران کودکی خودت کنی؟؟
پس سری به من بزن با آبهای رودخانه میناب شنا کنیم...

موفق باشی

سلام سمیره گل ،
دوران کودکى بهترین دوران یک بشر میتونه باشه ..
ممنونم عزیزم که با خبرم کردى ، حتما میام . موفق باشى .

سمیرا جمعه 16 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 04:03 ب.ظ http://samira17.blogfa.com

سلام دوست عزیز
این مشکلاتی که شما از آن صحبت می کنی کم و بیش در بیشتر شهرستان های ایران دیده میشه
کسی نیست که بخواد پاسخگوی این مشکلات باشه و درصدد حل اون راهکار ارائه بده

در هر حال از اینکه قابل دونستی و خبرم کردی ممنونم
ببخشید شاید کمی دیر اومدم

منم به روزم
خوشحال میشم بهم سر بزنی

سلام سمیرا عزیز ،
براى اودنت هیچ وقت دیر نیست ...‌هر وقت میاى قدمت رو چشمهایم ...
پاسخگوی مشکلات کسى نیست، اما به هر حال یک نوع تذکر یک نوع یاد آورى بد نیست شاید درى از درهاى ..... بر روى قشر محروم گشوده شود .
خوش آمدى ، حتما خدمت میرسم . موفق باشى

مونا جمعه 16 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 08:20 ب.ظ http://www.sukhte-del.blogfa.com

سلام با دو ترانه از خودم آپم
منتظرم
به وبلاگ من سر بزن
شاد باشی

سلام مونا خانم ،
خوش آمدى ، ممنونم که با خبرم کردى ، حتما میام .
موفق باشى

سنگار جمعه 16 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:59 ب.ظ http://nematollah.blogsky.com

سلام
خسته نبی.
خیلی وقت هست که این مطلبتونو خوندم اما به علت عدم دسترسی به نت یه مدت دورم اما دورادور میام. مطلب مرتبط با مشکلات کشاورزهای عزیز ه . ای کاش این مشکلات از سر راه این قشر برداشته بشه .
به امید موفقیت

سلام
شما هم خسته نباشى . هر وقت که میاى دیر نیست .
کاش و کاش و کاش ...
ممنونم از حضورت

ناز خاتون شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:40 ق.ظ http://www.nazkhatoon.bloga.com

سلام ....خدا قوت و همیشه به یاد محرومان . وبلاگ جالبی داری . یا علی

سلام ناز خاتون عزیز،
این که حتما به یادشان هستم شکى نیست .
ممنونم از نظر لطفت ، خوش آمدى

شاکی شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:19 ق.ظ http://www.e-ruydar.blogfa.com

سلام ممنون که سر زدی ونظر دادی ...
در مورد مطلبت بعدا نظر میدم فعلا ذخیره می کنم تا بخونم

سلام و ممنونم از حضورت .

سیاوش شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:22 ب.ظ http://arezoo62.blogsky.com/

سلام خیلی عالی بود تلاش و همت این دلیر مرد و دلیر مردان و شیر زنان ایرانی....... به شما هم تبریک میگم که این قدر در زمینه نشان دادن چهره واقعی و پر تلاش
استانتان تلاش می کنید دلتون شاد التماس دعا

سلام سیاوش عزیز ،
تا جایى که میتونم همین نوشتن هم براى قدر دانى از زحماتشان باز هم بد نیست البته این چیزى هست که در توانم میباشد ...
از نظر لطف شما ممنونم و تشکر از حضور همیشه سبزت . موفق باشى

ماه لی لی شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 03:33 ب.ظ http://abi-e-aram.blogfa.com

درود دادا
زیبا ودلخراش ....
قابل ستایش وغم انگیز...

سلام ماه لى لى
کاش زیبا بود اما دلخراش نبود ...
ممنونم از حضورتان .

حباب یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 03:50 ق.ظ

گل

ممنونم

چوکلک یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 04:59 ب.ظ http://harfenagofta.blogfa.com

karet doros bangree

khasan axone abadet

moafag bashi

سلام
ممنون از حضورت . موفق بشی کاکا

مرد جنوبی یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 08:09 ب.ظ http://www.pesarjonoub.blogfa.com

سلام
من نا خواسته وارد وب شما شدم
ولی خیلی خوشحالم که می تونم با احسساسات همشهری هام یا بهتر بگم هم استانی هام آشنا بشم
واقعآوبلاگی در خور تعریف داری ..امیدوارم پی در پی همچنان موفق باشی .از اینکه می بینم می خواهی چهره واقعی استانت .تصحیح کنم استانمان رو نشان بدی خیلی ازت ممنونم .واقعآبگم خیلی خوشحال شدم .دوست دارم شهرم یا استانم رو اینقدر همانند در و گوهری که همیشه نهان بوده رو جلوه دهم و دهن کجی کنم به تمام کسانی که چشم دیدن پیشرفت ای سرزمین رو ندارند (.به امید آن روز )
منتظر حضور گرمتان در سرزمین آفتاب هستم

سلام همشهری
ممنونم از حضور گرمت . و تشکر از نظر لطفتون .
واقعا گوهر و در جنوب ٬ به امید چنین روزی که همه هرمزگانیها یکدل و یکدست و با همت یکدیگه هرمزگانی از نو بسازنند ٬ جایی برای فراموشی قشر محروم نباشد .
حتما به خدمت میرسم ٬ موفق باشی

نیما نامی دوشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 02:07 ق.ظ http://marchtehranshargh.blogfa.com

10 اکتبر روز جهانی علیه اعدام!
باید بساط قتل را درهم شکست...
برای تشکیل یک جنبش گسترده و انسانی بر علیه قوانین ضد بشری اعدام و سنگسار به ما بپیوندید.
بر علیه قتل و ترور دولتی و میلیتاریسم با هم متحد شوید.
به وبلاگ هشت مارس آمده و در بحث شرکت کنید...
به امید فردای بدون اعدام و سنگسار[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد